LED Cree COB - Panel 3x CXB3590CD 3500K

Wyszukiwarka Forumowa:

RunBoyRun

Well-known member
Rejestracja
Sie 29, 2012
Postów
172
Buchów
0
Hello,

W poniższym wątku opiszę wam w skrócie informacje na temat diód typu COB (Chip on Board) oraz pokażę budowę przykładowego panelu opartego o trzy diody CXB3590, czyli najmocniejszy w momencie pisania tego posta model diod COB z naszej ulubionej firmy Cree.


Motywacja

Pewnego dnia moja luba, która zajmuje się płaceniem rachunków, zwróciła mi uwagę że od kiedy mamy boxa nasze rachunki z prąd stale wzrastają, mimo np wymiany połowy oświetlenia w domu na ledy i nie kupowania nowego energochłonnego sprzętu. Do tego rośliny zaczęły gorzej rosnąć, a temperatura w boxie się stale ponosić. Box miałem oświetlany do tej pory HPS250W, żarnik firmy Lumatek, całość zamknięta w cooltobe. Niestety, temperatury powyżej 32'C w boxie były codziennością, co pozytywnie na rośliny nie wpływało. Postanowiłem poczytać o eksploatacji żarówek HPS. I okazało się, że z czasem pobierają one coraz więcej prądu, wydzielają coraz więcej ciepła i dają coraz mniej światła. To po prostu naturalne zużycie tychże żarników. Optymalnie powinno się wymieniać żarówkę HPS co rok, max półtora-roku. Do tego że żarówka pożera coraz więcej prądu należy dorzucić sprawność zasilacza, oraz moc pobieraną przez wentylator chłodzenia. W moim wypadku to było ponad 300W na nowym HPS, 350-400W na dwuletnim żarniku (a przynajmniej tak wynika z rachunków).

Zdecydowawszy że należy zainwestować w ledy zacząłem analizować temat (więcej informacji w tym wątku: https://www.forum.haszysz.com/showthread.php?115754-Cree-CXB3590-3500K-DIY-150W-box-0-4m2-PYTANIA ). Początkowo chciałem pójść standardowo, lutując kilkadziesiąt diod 3W. Ale użytkownik dankacz przypomniał mi o istnieniu typy diod, którym kiedyś już się interesowałem - diodach COB.


COB


Moduły COB to zintegrowane matryce klasycznych diod led, pracujące na wyższych napięciach niż 3W diody (moje pracują na 72V), ale podobnych prądach. Moduły COB to ostatni krzyk mody, płytki te wypierają powoli żarniki halogenowe jeśli chodzi o oświetlenie wypełniające. I w sumie nie ma czemu się dziwić - w małej i niezwykle trwałej płytce udało się zawrzeć moce świetlne porównywalne z hpsami czy halogenami. Niestety - z wielką mocą idzie wielka ilość ciepła. Dlatego tego typu diod nie można uruchamiać na dłużej niż kilka sekund bez radiatora.

Podstawowym miejscem do znajdowania informacji na temat wykorzystania modułów COB do uprawy było forum rollitup. Wielu growerów tam uprawia swoje rośliny pod modułami COB z wynikami przekraczającymi 1g/w, a nawet, przy doświadczonym growerze i dobrych warunkach, dochodzące nawet do 1.8g/w. Kuszące, co nie?


Dobór modułów

Moduły COB generalnie świecą światłem białym. Kolor światła można dobrać, dostępne od 2700K, 3000K, 3500K, 4000K etc. Niestety, im niższa temperatura barwowa, tym niższy najwyższy dostępny dla tego koloru bin. Do analizy binów, mocy i ilości wydzielanego światła najlepiej użyć dokumentacji danej diody. Garść linków:


Za pomocą informacji zawartych w linkach powyżej będziecie w stanie dobrać sobie odpowiednie natężenie światła. Interesujące nas PPFD uzyskujemy dzieląc strumień na powierzchnię w metrach kwadratowych. Co to jest PPFD? Jest to liczba określająca naświetlenie użytecznymi dla roślin zakresami fal. To nie jest wprost porównywalne do liczby lumenów danej żarówki. Minimalne PPFD w przypadku światła białego to 500, większość Rollitup leci w zakresie 700-800, 1000 to zalecane optimum, powyżej tego (do1500) to już przerost formy nad uzyskaną treścią, bo przy okolicach PPFD 1500 następuje nasycenie świetlne rośliny i więcej ona już nie przyjmie.

W moim wypadku wyszło że na powierzchnię 0.4m2 potrzeba tylko 3 modułów CXB3590 3500K, bin CD puszczone na 72V, 700mA. Po zbudowaniu widzę że dałbym radę HPS250W zastąpić nawet tylko dwiema. Wystarczy rzucić okiem na porównawcze zdjęcia na końcu postu.

Ale powiecie - co ze spektrum?! Wszystko zależy od koloru światła. Poniżej porównanie między spektrum HPS (tęczowy wykres), potrzebami rośliny (czarna kreska za tęczowym wykresem), a spektrum białego światła o kolorze 3000K.



Jak widać są to dość zbliżone do siebie wykresy, a nawet wygląda na to że w niektórych częściach wykresu COB 3000K bardziej odpowiada potrzebom roślin. Dlaczego więc wybrałem 3500K? Po przeanalizowaniu doświadczeń ludzi z forum rollitup. Diody 2700K i 3000K często miały dokładki niebieskich diod na veg. Zdarzają się tęż tacy, którzy dopalają takie diody czerwonymi, ale to wszystko zależy od growera. 3000-3500K wydaje się sensownym założeniem przy modułach Cree CXB. A że im wyższa temperatura tym wyższy bin, to zdecydowałem się na 3500K. I tak, marudy, nie będę miał idealnego spektrum. HPS też nie ma idealnego, a ludzie pod nim nawet vegują ;)

Po ostatecznych kalkulacjach, z wielką niepewnością, zdecydowałem się na trzy moduły. Moduły CXB3590, 72V, bin CD, kolor 3500K. Po przeliczeniu dawało daje mi to PPFD na powyżej 900 przy dobrym chłodzeniu oraz zużycie prądu na poziomie 150W. Okazało się że znana firma Meanwell ma dokładnie taki zasilacz jak potrzebuje - Meanwell LPC-150-700 - mogący uciągnąć trzy diody szeregowo, o zakresie napięć 100-215V i mocy 150W. Jak znalazł! A co więcej, dzięki dynamicznemu napięciu mogę używać lampy w dwóch trybach, albo odpalając dwie, albo trzy diody. A jak się okazuje, natężenie na VEG powinno być niższe, w okolicach 500-700 PPFD. Czyli jak znalazł!


Kupno diod

Moduły Cree COB można bez problemu kupić nawet w Polskich sklepach. Tyle że taki np Maritex ma w ofercie tylko niższe biny. Tak samo inne sklepy europejskie. Ale od czego są nasi skośni bracia? :) Najlepiej kupować u źródła, więc postanowiłem kupić te moduły na Alibaba.com, co bylo moją pierwszą transakcją bezpośrednio z Chinami. Postanowiłem kupić od znanego i lubianego na forum Rollitup pana Jerry'ego z KingBrite - http://kingbriteled.en.alibaba.com/ - już pierwszy obrazek na stronie mówi że chłopaki znają się na rzeczy :) No i nie pozostaje mi nic innego jak pochwalić tego sprzedawce - bardzo responsywny, na każdego maila odpowiadał w ciągu kilku godzin (inni sprzedawcy kilka dni), a także nie cisnął klienta na kasę - chciałem od niego na początku kupić też zasilacze, ale zaproponował mi żebym zasilacz kupił lokalnie, a od niego tylko diody, żeby wyszło taniej na przesyłce. Tylko dobrzy sprzedawcy tak robią!

Wybrałem przesyłkę kurierską, bo tylko takie mi zaproponowano. Paczka dotarła w niecały tydzień, bez większego problemu. Ważną sprawą przy zamawianiu z zagranicy jest deklaracja wartości produktu (poniżej 20euro), oraz, o ile to możliwe, wysyłanie go w kopercie opisanej jako próbki. Dzięki temu macie szansę uniknąć cła i vatu - ale przy tym pamiętajcie na czym wpadł Al Capone - na podatkach! Więc nie przeginajcie!

Ostatecznie koszt jednego CXB wyszedł około 200zł.



Budowa panelu

Panel postanowiłem zbudować na bazie blachy stucci oraz aluminiowych profili, dostępnych w każdym markecie budowlanym. Blacha została docięta do wymiaru 20x70, oraz zostały nawiercone otwory pod radiatory. Zastanowicie się skąd mam tyle tej blachy? Kiedyś kupiłem w hurtowni metali kolorowych 3 metry kwadratowe. Zrobiłem z niej już 3 klosze, parę innych pierdół, teraz ten panel, i jeszcze się nie skończyła...


Moduły zostały przymocowane do klasycznych, Intelowych radiatorów z miedzianym rdzeniem. Jeśli radzą sobie z 80-90W procesorami, to z 50W diodą także dadzą sobie radę. Między modułami a radiatorem dałem stosowne ilości srebrnej pasty termo-przewodzącej (4,5W/m2). Moduły zostały przytwierdzone za pomocą śrub z odpowiednio wygiętymi podkładkami. Śruby zostały przełożone jedynie między blaszkami wentylatora. Do zbudowania nie trzeba było nic więcej niż kombinerek (i lutownicy do przylutowania kabla).



Blacha została wzmocniona aluminiowymi profilami. Profile zostały przynitowane do blachy i siebie nawzajem.


Postanowiłem, w sumie tylko dla draki (bo światło bezpośrednio od niej nie będzie się odbijać) wypolerować blachę. Niestety, ani nie miałem do tego odpowiedniej pasty, ani końcówki do polerowania odpowiedniej, skończyło się na tym że ledwie domyłem blachę z czarnego osadu. Może i trochę lepiej błyszczy, ale nie było to warte wysiłku.



Następnym krokiem było przytwierdzenie do podstawy pierwszych elementów - zasilaczy, oraz puszki z przełącznikami (on/off i tryb), a później także modułów COB z radiatorami. Na zdjęciach widzimy dwa zasilacze - LPC-150-700 oraz 12V 3.9A. Ten drugi został zamontowany na potrzeby wentylatorów chłodzących radiatory oraz wentylatorów mieszających. Postanowiłem że mieszające będą się włączać tylko w dzień. W nocy rośliny będą miały spokojną, nocną, wilgotną aurę.



Wszelkie łączenia kabli (prócz trzech przy wentylatorach 12V) zostały umieszczone wewnątrz puszki.


Schemat podłączenia modułów. Przy takim podłączeniu NIEZWYKLE ważne jest wyłączenie panelu przed zmianą trybów. Zasilacze stało-prądowe zmieniają napięcie dynamicznie, ale z pewnym opóźnieniem i przy przełączeniu 3 na dwie 2 bez wyłączenia panelu puścimy na każdą z diod ponad 100V, co może spowodować ich przebicie.


Do panelu na stałe zostały dołączone 12cm wentylatory mieszające. Każdy z nich dostał swój uchwyt.


Panel ze wszystkimi elementami oraz ułożonymi kablami prezentuje się tak:

Podsumowanie

Po testach okazało się że wszystko jest ok i panel działa. Więc natychmiast zastąpił w boxie HPS250W. Przed wyjęciem hps (który pracował od kilku godzin) i po włożeniu panelu i pozwoleniu mu na pracę przez godzinę, zrobiłem dwa zdjęcia, przed i po. Oba zdjęcia wykonane są dokładnie tym samym obiektywem, przy tych samych ustawieniach przesłony, migawki i iso. Jedyna modyfikacja zdjęć to zmiana temperatury barwowej tak by były zbliżone kolorem. Efekt widać gołym okiem. Miernik w aparacie pokazywał +1 do +1.5 EV w stosunku do HPS. Poważna różnica, nie tylko w świetle (na plus) ale i w pobieranej mocy (zejście z 350W na ok 170W).



Pełne wnioski będę w stanie wyciągnąć dopiero po pierwszym, pełnym cyklu. Przy takiej mocy i takiej ilości światła wierzę w ten >1g/w. Czy się uda? Zobaczymy. Światło jest wyraźnie bielsze niż w HPS, ale za to jest go dużo, dużo więcej. Mam nadzieje że przełoży to się na ładne plony :)
 
Ostatnia edycja:

TheChampIsHere

Well-known member
Rejestracja
Mar 25, 2015
Postów
156
Buchów
0
Jak mi kiedyś odbije i zachce mi się paneli LEDowych to pewnie się do Ciebie zgłoszę :D


Jaki masz rozmiar tego boxa i ile plantów tam trzymasz?

Zastanawiam się czy za jakiś czas (6 miesięcy-rok) nie zbudować sobie boxa opartego na LEDach, a właściwie dwóch boxów (jeden ok. 60x60x100, rozmiary drugiego planował będę jak się kiedyś przeprowadzę bo obecnie brak miejsca) i nie wiem czy jest sens rozważać takie oświetlenie.
 

kosmix

Well-known member
Rejestracja
Wrz 30, 2014
Postów
141
Buchów
1
Zajebiście ci to wyszło :D podliczałeś może koszt całkowity takiego przedsięwzięcia?
 

Mammacha Gandy

Well-known member
Weteran
Rejestracja
Sie 12, 2013
Postów
556
Buchów
0
Bardzo dobry patent. Ogólnie te diody mogłyby tez fajnie działać w combi: jedna taka cob jako śródło bialego i do tego photored i royalblue. Łap buszka bo zacna robota.
 

RunBoyRun

Well-known member
Rejestracja
Sie 29, 2012
Postów
172
Buchów
0
Jaki masz rozmiar tego boxa i ile plantów tam trzymasz?

0.4m2, dwie rośliny na scrogu.

Zastanawiam się czy za jakiś czas (6 miesięcy-rok) nie zbudować sobie boxa opartego na LEDach, a właściwie dwóch boxów (jeden ok. 60x60x100, rozmiary drugiego planował będę jak się kiedyś przeprowadzę bo obecnie brak miejsca) i nie wiem czy jest sens rozważać takie oświetlenie.

Ludzie na Rollitup mają nawet powieszchnie 1.5m2 oświetlone takimi diodami. Początkowo zrezygnujesz pewnie z ledów, tak jak ja rezygnowałem, głownie z powodów finansowych, ale po czasie rachunki wymogly na mnie wymianę :)

podliczałeś może koszt całkowity takiego przedsięwzięcia?

Ok 900zł. 600 diody, 150 zasilacz, reszta na małe pierdoły i przesyłki. Licze że około w pół roku zwróci mi się w oszczędności na prądzie.

No to czekamy na fotorelację:)

Dopiero w grudniu będę robił fotorelkę, rośliny ze zdjęc dopiero zaczeły kwitnąć :)

Ogólnie te diody mogłyby tez fajnie działać w combi: jedna taka cob jako śródło bialego i do tego photored i royalblue

Popatrz na spektrum tej diody - akurat, w przeciwieństwie do HPS, ma peak niebieskiego przy okolicach 450nm, szyli na nasze - mają peak na Royal Blue :) Moim zdaniem jedynym brakiem jakiego mogę się spodziewać to brak odpowiedniej ilości światła czerwonego - ale te diody jeśli chodzi o czerwoną część spektrum mają lepszy rozkład niż HPS (więcej czerwonego, mniej żółtego i zielonego), a także nawet troche podczerwieni. Jestem dobrej myśli, na razie nie będę nic dokładał bo trochę wytrzepałem się z kasy przy budowie x)
 

Konopioland

Lazy Bastard
Rejestracja
Sie 19, 2014
Postów
1,006
Buchów
0
Braavoo!
Znow fajny projekcik. Kolega chyba przekonal mnie do ledow.
Podpowiedzialbys jakie cob-y wrzucic do boksa ok 90x90.Teraz swiece 250w hps i taki max pobor wolalbym.

A zaczelo sie od tego, ze spali mi sie halogen na czujke w ogrodku i juz sie przymierzalem do kupna takowego ledowego, pozniej pomyslalem: w sumie to nie sa drogie, sprobowalby jednego krzaczka pod takim, czyli kupie dwa.

I nagle twoj projekt.<lol>
 

RunBoyRun

Well-known member
Rejestracja
Sie 29, 2012
Postów
172
Buchów
0
90x90, czyli 0,81m2, ale oświetlane 250W? Tam o przynajmniej 400W się prosi, jeśli już myślimy HPSami.

A co do ledów, to strzelam że 4-6 byś potrzebował. Problem w tym że przy tych ilościach to już możesz kombinować z mieszaniem różnych temperatur barwowych, by sobie póżniej przestawiać zaleźnie od fazy. COBy niebieskie dają dużo więcej światła niż żółte. To musisz sobie policzyć kalkulatorem z haszyszopedii (link w pierwszym poście). Fajny przykład mieszanego projektu znadziesz tutaj -> http://www.rollitup.org/t/seeking-h...cree-cxa3070-cobs.792363/page-7#post-10225369

Jeśli chodzi o diody Cree to serie CXB/CXA 3590 są droższe, ale ok 10-20% wydajniejsze. Diody z serii 3070 są tańsze. Jeśli idziesz w ilosć możesz policzyć na nich. Ale już nawet 4x3070 darzą ci znacznie lepsze efekty niż 4 hps250W na taką powieszchnię.

Seria 3590 w tej chwili to $45 za sztukę, seria 3070 ok $35 za sztukę.

Są jeszcze innych marek diody wykorzystywane, np BridgeLux Vero18 i Vero19, te nawet poniżej $20 za sztukę da się znaleźć. Przykładowy grow, po angielsku: http://www.rollitup.org/t/vero18-and-vero29-test-grow.874814/

Pobieraj kalkulator z pierwszego posta, specyfikacje modeli i miłej zabawy, masz parę dni liczenia i myślenia :)

BTW, w sumie się ciesze że te rośliny dopiero ZACZYNAJĄ kwitnąć. Wpływ ledów będzie już widać w tych plonach!
 
Ostatnia edycja:

Konopioland

Lazy Bastard
Rejestracja
Sie 19, 2014
Postów
1,006
Buchów
0
Wiem, ze 250W to troche malo, ale mam takiego boksa. Bylo tam i 600W, ale nie robie komercji i chodzi mi o zuzycie energii.To na wlasne potrzeby.<joint>

Wlasnie o tych 3070 tez myslalem, juz gdzies je widzialem w akcji.

Moglbys wiecej powiedziec, jak dogadywales sie z Gosciem odnosnie tego cla, ze probki, itd?
Zeby jak najmniej zapl?

Sorry, ale na starosc stalem sie studentem, a wiadomo, ze studenci troche krucho z kasa zawsze..:zjarany:
 

RunBoyRun

Well-known member
Rejestracja
Sie 29, 2012
Postów
172
Buchów
0
Normalnie, facet włada niezłym angielskim, poszło bez problemu. Po pierwsze proś o zapakowanie w kopertę, po drugie o napisanie wartości poniżej bodajże $20, ale to musisz sprawdzić od jakiej kwoty jest zwolnienie z VAT, no i ew że SAMPLE żeby uniknąć cła, ale w tym obowiązuje prawo UE, w którym masz zwolnienie z cła od 40 iluś euro, więc odpowiednia kwota na rachunku kwestię załatwi. O ile nie zamówisz 50 diod, powinno przejść bez problemu.

Poszukaj więcej info na temat tych BridgeLuxów, może jakiegoś fajnego sprzedającego na alibaba.com - to są w miarę tanie COBy, widziałem cene nawet $15 za szt. Oczywiście, będzie trzeba ich więcej, ale jest szansa ze wyjdzie taniej w sumie niż diody Cree. Musisz to wszystko sam sobie przeliczyć, nie będę tego za ciebie robił :)
 

RunBoyRun

Well-known member
Rejestracja
Sie 29, 2012
Postów
172
Buchów
0
No i minął dokładnie miesiąc od kiedy rośliny dostały się pod ledy i zostały przełączone na kwitnienie. Powiem, że jestem zaskoczony efektmi, naprawdę nieźle się to zapowiada, nie widziałem jeszcze tak pokaźnych topów po 30dniach 12/12, czyli nawet nie 30 dniach kwitnienia - preflowery pokazały dopiero po tygodniu i wymianie wentylatora na znacznie mocniejszy, bo rośliny przy takiej ilości światła zyskały niesamowity apetyt na CO2. Rośliny ewidętnie mają więcej światła, zachowują się pod nim doskonale, ale też mają ogromny apetyt, i na CO2 i na nawozy (dostały jeszcze dodatkowo, do BioBoosta i BioFloresa, pełną dawkę do każdego podlania Biohumus do kwitnących). Jednakże jedną chyba muszę przepłukać, bo wygląda na przenawożoną/przekwaszoną. Zobaczymy. Następne podlanie dostanie na czysto.

Co do ledów - temperaturę trzymają pięknie, światła dają tyle że oślepia. Pod dwoma ledami na tą powieszchnię oczywiście wyniki były by pewnie gorsze, ale jak na razie myślę że ogólnie, dla bardzo dobrych wyników, powinniśmy przyjąć przelicznik z grubsza 6modułów na 1m2. Oczywiście dokładna ilość wynika z przeliczenia mocy, ale to mozna traktować jako punkt startowy.

Dam wam znać jeszcze w okolicy świąt, przy ścinaniu, ile wyszło. Wtedy tez dostanę rachunek za prąd, także o tym wspomnę. Ale to jeszcze miesiąc do tego momentu.


 

uho666

Well-known member
Weteran
Rejestracja
Sie 21, 2008
Postów
3,284
Buchów
7,307
siemka ladnie ida, powiem tak nie najszybciej jak pod ledami ale ladnie , troche przekarmione
 

judenskin

Well-known member
Rejestracja
Mar 1, 2013
Postów
762
Buchów
0
Epistary to nie pierwsza klasa jak cree ale jednak to dobrej jakości diody, mam z tego dwie lampy i ze trzy lata nie było problemów
 

sztajmes

Member
Rejestracja
Lip 15, 2015
Postów
24
Buchów
0
Epistary to nie pierwsza klasa jak cree ale jednak to dobrej jakości diody, mam z tego dwie lampy i ze trzy lata nie było problemów

Jaki kolor masz w tych lampach? Zastanawiam się czy warto zrobić 3 kolory niebieski czerwony i biały (tylko nie wiem czy ciepły czy zimny) na jedną lampę.
 
Ostatnia edycja:

Góra Dół