- Rejestracja
- Cze 27, 2021
- Postów
- 31
- Buchów
- 6
ZNALAZŁEM NA STAREJ DYSKIETCE.
ZAŁĄCZNIKI TO KSIĄŻKI DOT. UPRAWY PO POLSKU
POZDRAWIAM I ZACHĘCAM DO LEKTURY AMATURE JAK I BARDZIEJ ZAAWANSOWANCH GRACZY.
****************************************************************************************************************************************************
Uprawa Indoor
NASIONA
Pestki/ziarna/seedy- Wszystko zaczyna się od ich wyboru. Musimy zdecydować czy ma być to szybka uprawa czy jesteśmy bardziej cierpliwi i nie zależy nam na czasie.
Główne kategorie pestek:
1)Pestki z AF regularne
2)Pestki bez AF regularne
3)Pestki z AF feminizowane
4)Pestki bez AF feminizowane
Feminizowane są droższe, ale są w 99% kobietami.
Jeśli jest to szybka uprawa najlepiej wybrać rośliny z Autofloweringiem (AF/ATF/AUTO/AUTOMATY) - czyli takie które zakwitają bez względu na fotoperiod.
Czas uprawy Automatów (przy optymalnych warunkach) zamyka się maksymalnie w 65 dniach od kiełka do harvestu. Plon z jednej rośliny jest zadowalający i zależnie od warunków możemy nawet osiągnąć 30-40g z jednej rośliny. Płeć rośliny można rozpoznać po 15-20 dniach. Jeśli chcemy mieć pewność że będzie z tego palenie a nie pyłek najlepiej wziąć feminizowane- zapewni to nam też bezstresowe zagospodarowanie miejsca w boxie.
Jeśli mamy więcej czasu polecam rośliny bez AF czyli takie które potrzebują przejść okres wegetacji i kwitnienia. Czas wegetacji (weg) jest ustalany przez nas samych oraz przez warunki jakie posiadamy natomiast czas kwitnięcia (flo) wynosi zależnie od odmiany od 6 do nawet 12 tygodni. Podczas Wega roślina musi mieć 18h światła i 6h ciemni, podczas Flo 12h światła i 12h ciemni. Wadą pestek niefeminizowanych jest to, że poznajemy ich płeć dopiero podczas fazy kwitnienia.
KIEŁKOWANIE
Jest bardzo wiele sposobów na to, ja opiszę ten najprostszy.
Wrzucić nasionko na 48h do wody, później położyć na 12-24h na zwilżone, niemokre płatki kosmetyczne znajdujące się w talerzyku, przykryć drugą warstwą płatków i drugim talerzykiem. Odstawić w ciemne i CIEPŁE miejsce najlepiej 10 cm od grzejnika, ale nie na grzejniku! Jeśli pestki są dobrej jakości to wykiełkują na 100%.
SADZENIE/ZIEMIA/WODA
Musimy teraz wsadzić kiełki do ziemi najlepiej takiej, która ma pH między 6.1 a 6.5 Oczywiście jest dużo rodzajów ziemi i każdy grower/farmer ma swoją ulubioną ale kupując trzeba pamiętać że pH musi tyle wynosić. Jeśli mamy mało pieniędzy polecam przejść się na cmentarz i kupić zwykłą biohumusową pH 6.0-6.5. Następnie zależnie od tego jakie to pestki, wsadzamy je do doniczek(docelowych jeśli to Femi) lub kubeczków po śmietanie/jogurcie 500ml. Robimy w nich dziurki, żeby nadmiar wody mógł odpłynąć, sypiemy ziemie po sam brzeg i palcem robimy dziurkę w ziemi na głębokość ok 1cm. Wrzucamy delikatnie kiełek i przysypujemy ziemią, nie przyklepujemy ziemi, podlewamy wodą 2-3 duże łyżki stołowe.
Woda- najlepiej zaopatrywać się w wodę z biedronki czy lidla- niegazowaną. Kosz 5L to jakieś 1,50 zł więc nie zbankrutujemy. Doniczki bądź kubeczki kładziemy w temperaturze pokojowej tj 20 C. Czekamy aż wyjdą może to potrwać nawet do 7 dni więc czekamy cierpliwie(nie rozgrzebujemy Ziemi!!) podlewając raz dziennie 2 łyżki wody. Jeśli już wyjdą wkładamy je do boxa. Czytaj niżej.
DONICZKI
Im pojemniejsza donica tym większa roślina. W miniboxie najlepiej mieć jedną ok 7L donice i dobrze trenować roślinkę(o tym później) co da dobry efekt. Do większych boxów najlepiej stosować 11L z efektywnością 4 DONICE na 0.25m2, czyli na wymiar Boxa 50x50 wstawić 4 donice o wym 25x25cm.
BOX
Znowu musimy wybrać- czy jest to uprawa skromna czy chcemy trochę więcej krzaków, a co za tym idzie więcej palenia no i kosztów.
WARIANT A
Minibox- mianem takiego określamy box o wymiarach podstawy poniżej 40x40cm. Jego budowa zazwyczaj pokrywa tylko koszty świetlówek i wiatraczków, gdyż resztę materiałów można znaleźć w domu/strychu/piwnicy a nawet śmietniku. Cieszy się uznaniem skromnych farmerów zaczynających swoją uprawę z mj. Co do niego 'wsadzić' a raczej jaką odmianę? Ogólnie można każdą odmianę indoor, lecz jeśli jesteś początkującym, a domyślam się że tak jest, to powinieneś zamówić coś z AF ponieważ są to rośliny łatwe w uprawie i wybaczają wiele błędów. Trzeba pamiętać o dobrym oświetleniu i wentylacji tak by temp nie przekraczała 30 C i nie spadła poniżej 24 C. Jak dobrać oświetlenie do boxa? Musimy wiedzieć ile potrzeba Lumenów. Przeciętnie Świetlówka 20W ma ok 1000 lm(lumenów). Można je nabyć w każdym elektronicznym, czy w internecie. Wystarczy poszukać.
WARIANT B
Bigbox- mamy tu na myśli Minimum wymiary 50x50cm. Tutaj już nie wystarczą świetlówki a porządna lampa Taka jak HPS. Box taki można zrobić samemu lub kupić gotowy na stronach takich jak:
growinhome.pl
growbox.pl
growersonline.pl
hydroonline.pl
hemp.pl
OŚWIETLENIE
Im większa powierzchnia tym więcej lumenów. Podstawowe oświetlenie dla poszczególnych rozmiarów boxów:
20x20cm= 2000 Lumenów 2 świetlówki po 100 watt
30x30cm= 4500 Lumenów 3 świetlówki po 150 watt
40x40cm= 8000 Lumenów HPS 100
50x50cm= 12500 Lumenów HPS 150
60x60cm= 18000 Lumenów HPS 250
70x70cm= 24500 Lumenów HPS 250
80x80cm= 32000 Lumenów HPS 400
90x90cm= 40500 Lumenów HPS 400
100x100cm= 50000 Lumenów HPS 400
WENTYLACJA
Można użyć, wiatraków komputerowych lub łazienkowych. Trzeba pamiętać o temp 23-30 C.
UPRAWA
Mamy już boxa i małe sadzonki oraz jesteśmy gotowi do uprawy, warunki są doskonałe i nadchodzi magiczny 14 dzień uprawy planty powinny wygladac mniej wiecej tak jak na zdjęciu obok.
Należałoby przesadzić roślinkę (jeśli to AF i pokazała płeć). Zacząć nawozić i trenować.
NAWOZY
Jest cała gama nawozów dostępna na wcześniej podanych stronach. Najlepszym uznaniem cieszą się nawozy Hesi. Jeśli brak pieniędzy najlepszy: BIOHUMUS FORTE na weg i PLANTON K na flo ich koszt to niecałe 10zł. Nawozimy zgodnie z podanym od poducenta dawkowaniem.
TRENING
Jet wiele rodzajów. Głównie każdy ma Zwiększać plon i pozwalać regulować miejsce w boxie. Najpopularniejszy to LST łączony z FIMem.
Niezależnie czy to automat czy nie trening wygląda tak samo, z tym że u roślin bez AF wykonuje się go w czasie wegetacji. Jeśli chodzi o automaty nic się dalej nie dzieje czekamy do harvestu.
PODLEWANIE
Zasada jest taka, że lejemy gdy jest sucho. Roślinki w suszy potrafią przetrwać nawet do 1.5 tygodnia(oczywiście nie dopuszczajcie do tego). Najlepiej zaopatrzyć się w patyczek do szaszłyków i wbijając oceniać czy ziemia jest wilgotna czy sucha. Ja mam taki patent, że leję tyle, żeby przykryło powierzchnie donicy i co dzień sprawdzam czy sucho czy jeszcze trzyma wilgoć. Dobrze się zaopatrzyć w keramzyt i wysypać go na dnie donic bo dobrze trzyma wilgoć.
Przy roślinach bez AF po ok miesiącu przełączamy na 12/12 i roślina kwitnie. Nawozimy ją dbamy o nią, podlewamy i czekamy do harvestu.
HARVEST Gdy roślina ma 80% brązowych włosków pora na ścięcie. Ścinamy i wieszamy na sznurkach nasze piękne topki w ciemnym, ciepłym i przewiewnym miejscu.
Suszymy około 7 dni.
Siadamy wygodnie w fotelu, bierzemy swój ulubiony przyrząd do palenia i cieszymy się własnym, naturalnym ziółkiem.
****************************************************************************************************************************************************
w ciepłe, ciemne i możliwie najbardziej wilgotne miejsce. Choć ja w tym przypadku skorzystałem po prostu z szafki w kuchni.
Od tej chwili niczego więcej nie musimy robić. Nie podlewamy, nie grzebiemy przy nasionku. Czekamy.
Teraz pozostaje już tylko wycisnąć (naciskając od spodu) cały wkład Eazy Plugs z pudełka,
umieścić go w docelowej doniczce i delikatnie przysypać ziemią. Dzień, dwa - nie podlewamy.
Eazy Plugs w przeciągu 48 godzin. Moim zdaniem jest to najskuteczniejsza metoda kiełkowania nasion, dlatego z czystym sercem
ją polecam tym wszystkim, którzy nie lubią nadmiernie komplikować sobie życia, marnować pieniędzy i bezcennych nasion.
****************************************************************************************************************************************************
Perlit ogrodniczy posiada niezwykłe właściwości dla ogrodnictwa. Jest neutralny chemicznie, świetnie napowietrza podłoże, a także magazynuje wodę. Dzięki temu posiada szerokie zastosowanie w uprawie roślin. Cena perlitu ogrodniczego również nie jest wysoka, co jeszcze bardziej przemawia za jego popularnością. Dowiedz się jakie proporcje perlitu należy zastosować chcąc wymieszać go z ziemią aby stworzyć dobre podłoże dla roślin.
Perlit ogrodniczy jest popularnym materiałem stosowanym jako podłoże do uprawy szklarniowej wielu roślin lub też traktowany jest jako domieszka do ziemi, np. do torfu wysokiego. Potrafi naturalnie dopasować się do systemu korzeniowego rośliny, jest także całkowicie obojętny chemicznie. Perlit to również materiał sterylny, który znacznie poprawia warunki powietrzne w podłożu.
Perlit jest minerałem kwarcowym o wulkanicznym pochodzeniu, otrzymuje się go z glinokrzemianów wulkanicznych, które są mielone i spiekane w temperaturze około 1000°C. Dzięki tak wysokiej temperaturze z materiału wyparowuje wszelka woda, a także gazy. Dzięki tym zabiegom perlit zyskuje porowatą strukturę gąbki. Przeważnie wielkość poszczególnych granulek perlitu wynosi ok. 6 mm.
Perlit ogrodniczy jako domieszka do podłoży jest szczególnie ceniony dzięki swoim możliwościom magazynowania i oddawania wody. To powoduje, że podłoże wymieszane z perlitem wolniej ulega wysuszeniu, a rośliny mają znacznie łatwiejszy dostęp do wody.
Zastosowanie perlit ogrodniczy znajduje również jako materiał spulchniający i napowietrzający podłoże. Jest to bardzo ważne ponieważ dzięki temu materiałowi korzenie otrzymują więcej tlenu, co znacznie polepsza jakość roślin.
Perlit ogrodniczy stosuje się również bardzo szeroko jako podłoże do rozmnażania wegetatywnego, głównie ze względu na swoją sterylność i strukturę. Perlit jest również wykorzystywany do bezglebowej uprawy warzyw i roślin w szklarni. Stosuje się wtedy tzw. maty z perlitu naturalnego.
Jeżeli chcemy w prawidłowy sposób wymieszać perlit z podłożem, należy to zrobić tak aby ilość perlitu wynosiła ok. 10-30% objętości całego podłoża. Jeżeli np. chcemy aby perlit stanowił 25% objętości podłoża, na 3 litry ziemi stosujemy 1 litr perlitu. Należy trzymać się odpowiednich proporcji dla perlitu ponieważ przekroczenie ich może powodować gorszą jakość podłoża, a tym samym pogorszenie jakości całej hodowli naszych roślin.
Uwaga! Z upływem czasu (powyżej roku) perlit zaczyna chłonąć znacznie więcej wody. Dlatego przy sporządzaniu podłoża roślin wolno rosnących, które będziemy przesadzać nie częściej jak co kilka lat, lepiej do ziemi dać inny materiał rozluźniający.
Keramzyt to bardzo uniwersalny materiał, dający wiele możliwości zastosowania w ogrodnictwie i uprawie roślin doniczkowych. Może on być stosowany jako drenaż, materiał spulchniający lub ściółkowy. Jest przy tym nieszkodliwy dla roślin i środowiska oraz stosunkowo tani. Dowiedz się więcej o możliwościach jakie daje keramzyt oraz jak go stosować w ogrodnictwie. Przedstawiamy 8 ciekawych zastosowań keramzytu!
Keramzyt najczęściej jest wysypywany jako drenaż na dnie doniczki z kwiatami.
Na fot. Leca© KERAMZYT, fot. Weber
Keramzyt ogrodniczy ma postać zaokrąglonych lub owalnych granulek o różnej wielkości. Drobny keramzyt może składać się z granulek o przekroju 5 mm, zaś najgrubsze kulki keramzytu mogą mieć nawet do 2 cm średnicy. W zależności od naszych potrzeb, można zatem wybrać keramzyt o odpowiedniej wielkości.
Keramzyt od niedawna jest stosowany w ogrodnictwie, jednak już zyskał sobie bardzo wielu zwolenników. Jest to materiał niezwykle uniwersalny. Otrzymywany jest poprzez wypalanie naturalnej gliny ilastej w piecach obrotowych w temperaturze około 1150°C. Dzięki temu materiał ten jest niezwykle twardy. Keramzyt jest także całkowicie obojętny chemicznie (stosowany w podłożach ogrodniczych nie zmienia pH gleby), nie jest rozpuszczalny ani wypłukiwany przez wodę, jedynie w bardzo niewielkim stopniu nasiąka wodą. W dzisiejszych czasach tego rodzaju materiałów, które byłyby całkowicie obojętne dla środowiska, jest naprawdę mało.
Keramzyt jest całkowicie odporny na wszelką działalność szkodników, pleśni czy grzybów, co zmniejsza ryzyko infekcji dla roślin. Jest zatem bardzo trwałym materiałem, który (co ważne) z biegiem czasu nie traci swoich właściwości. Wszystko to składa się na możliwość jego długotrwałego wykorzystania lub też możliwość kilkukrotnego wykorzystania tego samego keramzytu dla różnych celów w ogrodnictwie.
Te wszystkie właściwości keramzytu sprawiają, że posiada on szerokie zastosowanie w ogrodnictwie, głównie jako materiał drenarski, spulchniający i izolujący. Co sprawia, że bardzo dobrze napowietrza glebę i pomaga doprowadzać tlen do korzeni roślin.
Za zastosowaniem keramzytu w ogrodnictwie przemawia jeszcze jedna bardzo ważna właściwość. Otóż keramzyt jest niezwykle tanim materiałem, co przy sporych ilościach, jakie często są zużywane w ogrodnictwie, ma bardzo duże znaczenie.
Odpowiednia polityka i gospodarka minerałami w procesie wegetacji rośliny prowadzi do wytworzenia produktu, którego jakość w fazie końcowej lokuje się na bardzo wysokim poziomie. W wielu przypadkach kluczowym elementem jest minimalizacja ryzyka nagromadzenia niezdrowych substancji, które powodują zagrożenie dla konsumenta lub prowadzą do obniżenie komfortu spożycia tak istotnych z punktu widzenia zastosowan farmaceutycznych. Nie mniej jednak zdrowie naszych plantacji uzależnione jest od poziomu doświadczenia w prowadzeniu uprawy. Odtwarzam w tym miejscu art, ktory w zamyśle ma być pierwszym krokiem w diagnozowaniu zaburzen wzrostu na tle niedoborów składnikow niezbednych do utrzymania dynamicznego metabolizmu – czyli przemiany materii rośliny. Wstępnie porównaj symptomy zaobserwowane na roślinie z tymi zestawionymi w tabeli. Zwiazki , ktore zaznaczone sa na czerwono powodują zachwianie prawidłowej wegetacji.
Azot (N)
Blade rośliny, czerwone łodygi, mniejszy wzrost. Szybkie żółknięcie dolnych liści postępujące w górę rośliny. Dodaj jakikolwiek z nawozów chemicznych zawierających Azot. Rośliny powinny wrócić do dobrej formy w ciagu tygodnia.
Fosfor (P)
Zwolnienie lub zahamowanie wzrostu, czerwone łodygi. Mniejsze liście, barwy ciemnozielonej. Dolne liście żółkną i obumierają. Dodaj nawóz zawierających P. Porażone liście nie będą możliwe do odzyskania, ale nowy wzrost będzie normalne.
Potas (K)
Porażone rośliny są zwykle najwyższe i wydają się być najbardziej intensywne. Martwiczne plamy tworzą się na dolnych liściach. Czerwone łodygi. Liście wydają się blade lub żółte. Dodaj nawozu zawierającego K.
Wapń (Ca)
Brak wapnia w ziemi powoduje że grunt staje się zbyt kwaśny. Prowadzi to do niedoboru Mg lub Fe lub bardzo powolny praktycznie zachamowany wzrost. Traktuj przez oprysk z jednej łyżeczki nawozu wapiennego na litr wody, stan się poprawi.
Siarka (S)
Rośliny cierpiące na deficyt Siarki wykazują zażółcenie nowego wzrostu. Wymieszać jedną łyżkę stołową soli Epsom na galon wody, stan się poprawi.
Magnez (Mg)
Dolne partie liści są żółty i mogą nawet stać się białe, natomiast żyły liści pozostają ciemnozielone. Blaszki liści zamierają i zawijają się w górę.
Żelazo (Fe)
Liście na pędach rosnących blednie i żyłki pozostają ciemnozielone.Zachwianie równowagi pH czyni żelazo nierozpuszczalnym. Dolistne opryski z nawozów sztucznych zawierających Fe lub użycie rdzawej wody.
Mangan (Mn)
Martwicze i żółte plamy tworzą na najlepszych z liści. Niedobór Mn występuje, gdy duże ilości magnezu występują w glebie. Dolistne opryski z każdym z nawozów chemicznych zawierających Mn.
Bor (B)
Pędy rosnące siwieją lub umierają. Pędy rosnące pojawiają się spalone. Traktować roztowrem z jednej łyżeczki kwasu borowego (sprzedawany jako środek do przemywania oczy) na galon wody.
Molibden (Mb)
Zażółcenie środkowych liści. Oprysk z użyciem nawozu chemicznego zawierającego Mb.
Cynk (Zn)
Białe obszary tworzą się na końcach liści oraz między żyłami. Występuje w zasadowych glebach. Niedobór cynku może być traktowany przez zakopywanie galwanizowanych gwoździ w glebie. Nawóz chemiczny zawierający Zn może być również używany.
Przenawozowanie
Powoduje że końce liści stają się żółte lub spalone. Aby poprawić glebę należy przepłukać trzema litrami wody na jeden galon ziemi.
Istnieje wiele metod suszenia i przechowywania, i wiele z nich ma swoje złe i dobre strony .
Co należy zrobić?
Po kilku miesiącach możesz otworzyć słoik i spróbować a stwierdzisz że smak i aromat pozostał ten sam po zamknięciu w próżniowym słoiku. Tak przechowywana może przetrwać ponad rok.
ZAŁĄCZNIKI TO KSIĄŻKI DOT. UPRAWY PO POLSKU
POZDRAWIAM I ZACHĘCAM DO LEKTURY AMATURE JAK I BARDZIEJ ZAAWANSOWANCH GRACZY.
****************************************************************************************************************************************************
Uprawa Indoor
NASIONA
Pestki/ziarna/seedy- Wszystko zaczyna się od ich wyboru. Musimy zdecydować czy ma być to szybka uprawa czy jesteśmy bardziej cierpliwi i nie zależy nam na czasie.
Główne kategorie pestek:
1)Pestki z AF regularne
2)Pestki bez AF regularne
3)Pestki z AF feminizowane
4)Pestki bez AF feminizowane
Feminizowane są droższe, ale są w 99% kobietami.
Jeśli jest to szybka uprawa najlepiej wybrać rośliny z Autofloweringiem (AF/ATF/AUTO/AUTOMATY) - czyli takie które zakwitają bez względu na fotoperiod.
Czas uprawy Automatów (przy optymalnych warunkach) zamyka się maksymalnie w 65 dniach od kiełka do harvestu. Plon z jednej rośliny jest zadowalający i zależnie od warunków możemy nawet osiągnąć 30-40g z jednej rośliny. Płeć rośliny można rozpoznać po 15-20 dniach. Jeśli chcemy mieć pewność że będzie z tego palenie a nie pyłek najlepiej wziąć feminizowane- zapewni to nam też bezstresowe zagospodarowanie miejsca w boxie.
Jeśli mamy więcej czasu polecam rośliny bez AF czyli takie które potrzebują przejść okres wegetacji i kwitnienia. Czas wegetacji (weg) jest ustalany przez nas samych oraz przez warunki jakie posiadamy natomiast czas kwitnięcia (flo) wynosi zależnie od odmiany od 6 do nawet 12 tygodni. Podczas Wega roślina musi mieć 18h światła i 6h ciemni, podczas Flo 12h światła i 12h ciemni. Wadą pestek niefeminizowanych jest to, że poznajemy ich płeć dopiero podczas fazy kwitnienia.
KIEŁKOWANIE
Jest bardzo wiele sposobów na to, ja opiszę ten najprostszy.
Wrzucić nasionko na 48h do wody, później położyć na 12-24h na zwilżone, niemokre płatki kosmetyczne znajdujące się w talerzyku, przykryć drugą warstwą płatków i drugim talerzykiem. Odstawić w ciemne i CIEPŁE miejsce najlepiej 10 cm od grzejnika, ale nie na grzejniku! Jeśli pestki są dobrej jakości to wykiełkują na 100%.
SADZENIE/ZIEMIA/WODA
Musimy teraz wsadzić kiełki do ziemi najlepiej takiej, która ma pH między 6.1 a 6.5 Oczywiście jest dużo rodzajów ziemi i każdy grower/farmer ma swoją ulubioną ale kupując trzeba pamiętać że pH musi tyle wynosić. Jeśli mamy mało pieniędzy polecam przejść się na cmentarz i kupić zwykłą biohumusową pH 6.0-6.5. Następnie zależnie od tego jakie to pestki, wsadzamy je do doniczek(docelowych jeśli to Femi) lub kubeczków po śmietanie/jogurcie 500ml. Robimy w nich dziurki, żeby nadmiar wody mógł odpłynąć, sypiemy ziemie po sam brzeg i palcem robimy dziurkę w ziemi na głębokość ok 1cm. Wrzucamy delikatnie kiełek i przysypujemy ziemią, nie przyklepujemy ziemi, podlewamy wodą 2-3 duże łyżki stołowe.
Woda- najlepiej zaopatrywać się w wodę z biedronki czy lidla- niegazowaną. Kosz 5L to jakieś 1,50 zł więc nie zbankrutujemy. Doniczki bądź kubeczki kładziemy w temperaturze pokojowej tj 20 C. Czekamy aż wyjdą może to potrwać nawet do 7 dni więc czekamy cierpliwie(nie rozgrzebujemy Ziemi!!) podlewając raz dziennie 2 łyżki wody. Jeśli już wyjdą wkładamy je do boxa. Czytaj niżej.
DONICZKI
Im pojemniejsza donica tym większa roślina. W miniboxie najlepiej mieć jedną ok 7L donice i dobrze trenować roślinkę(o tym później) co da dobry efekt. Do większych boxów najlepiej stosować 11L z efektywnością 4 DONICE na 0.25m2, czyli na wymiar Boxa 50x50 wstawić 4 donice o wym 25x25cm.
BOX
Znowu musimy wybrać- czy jest to uprawa skromna czy chcemy trochę więcej krzaków, a co za tym idzie więcej palenia no i kosztów.
WARIANT A
Minibox- mianem takiego określamy box o wymiarach podstawy poniżej 40x40cm. Jego budowa zazwyczaj pokrywa tylko koszty świetlówek i wiatraczków, gdyż resztę materiałów można znaleźć w domu/strychu/piwnicy a nawet śmietniku. Cieszy się uznaniem skromnych farmerów zaczynających swoją uprawę z mj. Co do niego 'wsadzić' a raczej jaką odmianę? Ogólnie można każdą odmianę indoor, lecz jeśli jesteś początkującym, a domyślam się że tak jest, to powinieneś zamówić coś z AF ponieważ są to rośliny łatwe w uprawie i wybaczają wiele błędów. Trzeba pamiętać o dobrym oświetleniu i wentylacji tak by temp nie przekraczała 30 C i nie spadła poniżej 24 C. Jak dobrać oświetlenie do boxa? Musimy wiedzieć ile potrzeba Lumenów. Przeciętnie Świetlówka 20W ma ok 1000 lm(lumenów). Można je nabyć w każdym elektronicznym, czy w internecie. Wystarczy poszukać.
WARIANT B
Bigbox- mamy tu na myśli Minimum wymiary 50x50cm. Tutaj już nie wystarczą świetlówki a porządna lampa Taka jak HPS. Box taki można zrobić samemu lub kupić gotowy na stronach takich jak:
growinhome.pl
growbox.pl
growersonline.pl
hydroonline.pl
hemp.pl
OŚWIETLENIE
Im większa powierzchnia tym więcej lumenów. Podstawowe oświetlenie dla poszczególnych rozmiarów boxów:
20x20cm= 2000 Lumenów 2 świetlówki po 100 watt
30x30cm= 4500 Lumenów 3 świetlówki po 150 watt
40x40cm= 8000 Lumenów HPS 100
50x50cm= 12500 Lumenów HPS 150
60x60cm= 18000 Lumenów HPS 250
70x70cm= 24500 Lumenów HPS 250
80x80cm= 32000 Lumenów HPS 400
90x90cm= 40500 Lumenów HPS 400
100x100cm= 50000 Lumenów HPS 400
WENTYLACJA
Można użyć, wiatraków komputerowych lub łazienkowych. Trzeba pamiętać o temp 23-30 C.
UPRAWA
Mamy już boxa i małe sadzonki oraz jesteśmy gotowi do uprawy, warunki są doskonałe i nadchodzi magiczny 14 dzień uprawy planty powinny wygladac mniej wiecej tak jak na zdjęciu obok.
Należałoby przesadzić roślinkę (jeśli to AF i pokazała płeć). Zacząć nawozić i trenować.
NAWOZY
Jest cała gama nawozów dostępna na wcześniej podanych stronach. Najlepszym uznaniem cieszą się nawozy Hesi. Jeśli brak pieniędzy najlepszy: BIOHUMUS FORTE na weg i PLANTON K na flo ich koszt to niecałe 10zł. Nawozimy zgodnie z podanym od poducenta dawkowaniem.
TRENING
Jet wiele rodzajów. Głównie każdy ma Zwiększać plon i pozwalać regulować miejsce w boxie. Najpopularniejszy to LST łączony z FIMem.
Niezależnie czy to automat czy nie trening wygląda tak samo, z tym że u roślin bez AF wykonuje się go w czasie wegetacji. Jeśli chodzi o automaty nic się dalej nie dzieje czekamy do harvestu.
PODLEWANIE
Zasada jest taka, że lejemy gdy jest sucho. Roślinki w suszy potrafią przetrwać nawet do 1.5 tygodnia(oczywiście nie dopuszczajcie do tego). Najlepiej zaopatrzyć się w patyczek do szaszłyków i wbijając oceniać czy ziemia jest wilgotna czy sucha. Ja mam taki patent, że leję tyle, żeby przykryło powierzchnie donicy i co dzień sprawdzam czy sucho czy jeszcze trzyma wilgoć. Dobrze się zaopatrzyć w keramzyt i wysypać go na dnie donic bo dobrze trzyma wilgoć.
Przy roślinach bez AF po ok miesiącu przełączamy na 12/12 i roślina kwitnie. Nawozimy ją dbamy o nią, podlewamy i czekamy do harvestu.
HARVEST Gdy roślina ma 80% brązowych włosków pora na ścięcie. Ścinamy i wieszamy na sznurkach nasze piękne topki w ciemnym, ciepłym i przewiewnym miejscu.
Suszymy około 7 dni.
Siadamy wygodnie w fotelu, bierzemy swój ulubiony przyrząd do palenia i cieszymy się własnym, naturalnym ziółkiem.
****************************************************************************************************************************************************
- Nie moczymy nasiona w wodzie, nie nawilżamy, po prostu kładziemy suche na dziurce w tacce.
- Delikatnie wsuwamy pestkę na 3 milimetry w głąb dziurki za pomocą np. długopisu, czy wykałaczki.
- Nalewamy do miseczki wody (może być zwykła kranówka) na 1-2 centymetry w górę i wstawiamy do niej tackę z naszym nasionkiem.
- Nie jest istotne pH wody, wkład tacki jest nasycony minimalną ilością nawozu, który "zadziała" niezależnie od tego jakiej wody użyjemy.
- Po około 20-30 sekundach, gdy widzimy, że cała powierzchnia tacki jest mocno wilgotna, wyjmujemy ją i odstawiamy
w ciepłe, ciemne i możliwie najbardziej wilgotne miejsce. Choć ja w tym przypadku skorzystałem po prostu z szafki w kuchni.
Od tej chwili niczego więcej nie musimy robić. Nie podlewamy, nie grzebiemy przy nasionku. Czekamy.
- Po dokładnie 72 godzinach było już po wszystkim, moja roślinka wyszła z ziemi.
Teraz pozostaje już tylko wycisnąć (naciskając od spodu) cały wkład Eazy Plugs z pudełka,
umieścić go w docelowej doniczce i delikatnie przysypać ziemią. Dzień, dwa - nie podlewamy.
- Tym razem kiełkowałem odmianę automatyczną, dlatego zajęło mi to 3 doby. Nasiona sezonowe przeważnie wychodzą z tacek
Eazy Plugs w przeciągu 48 godzin. Moim zdaniem jest to najskuteczniejsza metoda kiełkowania nasion, dlatego z czystym sercem
ją polecam tym wszystkim, którzy nie lubią nadmiernie komplikować sobie życia, marnować pieniędzy i bezcennych nasion.
****************************************************************************************************************************************************
Perlit ogrodniczy - zastosowanie, jakie proporcje, cena
Perlit ogrodniczy posiada niezwykłe właściwości dla ogrodnictwa. Jest neutralny chemicznie, świetnie napowietrza podłoże, a także magazynuje wodę. Dzięki temu posiada szerokie zastosowanie w uprawie roślin. Cena perlitu ogrodniczego również nie jest wysoka, co jeszcze bardziej przemawia za jego popularnością. Dowiedz się jakie proporcje perlitu należy zastosować chcąc wymieszać go z ziemią aby stworzyć dobre podłoże dla roślin.
Perlit ogrodniczy jest popularnym materiałem stosowanym jako podłoże do uprawy szklarniowej wielu roślin lub też traktowany jest jako domieszka do ziemi, np. do torfu wysokiego. Potrafi naturalnie dopasować się do systemu korzeniowego rośliny, jest także całkowicie obojętny chemicznie. Perlit to również materiał sterylny, który znacznie poprawia warunki powietrzne w podłożu.
Jak wygląda perlit
Perlit jest minerałem kwarcowym o wulkanicznym pochodzeniu, otrzymuje się go z glinokrzemianów wulkanicznych, które są mielone i spiekane w temperaturze około 1000°C. Dzięki tak wysokiej temperaturze z materiału wyparowuje wszelka woda, a także gazy. Dzięki tym zabiegom perlit zyskuje porowatą strukturę gąbki. Przeważnie wielkość poszczególnych granulek perlitu wynosi ok. 6 mm.
Zastosowanie perlitu
Perlit ogrodniczy jako domieszka do podłoży jest szczególnie ceniony dzięki swoim możliwościom magazynowania i oddawania wody. To powoduje, że podłoże wymieszane z perlitem wolniej ulega wysuszeniu, a rośliny mają znacznie łatwiejszy dostęp do wody.
Zastosowanie perlit ogrodniczy znajduje również jako materiał spulchniający i napowietrzający podłoże. Jest to bardzo ważne ponieważ dzięki temu materiałowi korzenie otrzymują więcej tlenu, co znacznie polepsza jakość roślin.
Perlit ogrodniczy stosuje się również bardzo szeroko jako podłoże do rozmnażania wegetatywnego, głównie ze względu na swoją sterylność i strukturę. Perlit jest również wykorzystywany do bezglebowej uprawy warzyw i roślin w szklarni. Stosuje się wtedy tzw. maty z perlitu naturalnego.
Jakie proporcje stosować dla perlitu?
Jeżeli chcemy w prawidłowy sposób wymieszać perlit z podłożem, należy to zrobić tak aby ilość perlitu wynosiła ok. 10-30% objętości całego podłoża. Jeżeli np. chcemy aby perlit stanowił 25% objętości podłoża, na 3 litry ziemi stosujemy 1 litr perlitu. Należy trzymać się odpowiednich proporcji dla perlitu ponieważ przekroczenie ich może powodować gorszą jakość podłoża, a tym samym pogorszenie jakości całej hodowli naszych roślin.
Uwaga! Z upływem czasu (powyżej roku) perlit zaczyna chłonąć znacznie więcej wody. Dlatego przy sporządzaniu podłoża roślin wolno rosnących, które będziemy przesadzać nie częściej jak co kilka lat, lepiej do ziemi dać inny materiał rozluźniający.
Keramzyt - właściwości, zastosowanie w ogrodnictwie
Keramzyt to bardzo uniwersalny materiał, dający wiele możliwości zastosowania w ogrodnictwie i uprawie roślin doniczkowych. Może on być stosowany jako drenaż, materiał spulchniający lub ściółkowy. Jest przy tym nieszkodliwy dla roślin i środowiska oraz stosunkowo tani. Dowiedz się więcej o możliwościach jakie daje keramzyt oraz jak go stosować w ogrodnictwie. Przedstawiamy 8 ciekawych zastosowań keramzytu!
Keramzyt najczęściej jest wysypywany jako drenaż na dnie doniczki z kwiatami.
Na fot. Leca© KERAMZYT, fot. Weber
Jak wygląda keramzyt?
Keramzyt ogrodniczy ma postać zaokrąglonych lub owalnych granulek o różnej wielkości. Drobny keramzyt może składać się z granulek o przekroju 5 mm, zaś najgrubsze kulki keramzytu mogą mieć nawet do 2 cm średnicy. W zależności od naszych potrzeb, można zatem wybrać keramzyt o odpowiedniej wielkości.
Właściwości keramzytu
Keramzyt od niedawna jest stosowany w ogrodnictwie, jednak już zyskał sobie bardzo wielu zwolenników. Jest to materiał niezwykle uniwersalny. Otrzymywany jest poprzez wypalanie naturalnej gliny ilastej w piecach obrotowych w temperaturze około 1150°C. Dzięki temu materiał ten jest niezwykle twardy. Keramzyt jest także całkowicie obojętny chemicznie (stosowany w podłożach ogrodniczych nie zmienia pH gleby), nie jest rozpuszczalny ani wypłukiwany przez wodę, jedynie w bardzo niewielkim stopniu nasiąka wodą. W dzisiejszych czasach tego rodzaju materiałów, które byłyby całkowicie obojętne dla środowiska, jest naprawdę mało.
Keramzyt jest całkowicie odporny na wszelką działalność szkodników, pleśni czy grzybów, co zmniejsza ryzyko infekcji dla roślin. Jest zatem bardzo trwałym materiałem, który (co ważne) z biegiem czasu nie traci swoich właściwości. Wszystko to składa się na możliwość jego długotrwałego wykorzystania lub też możliwość kilkukrotnego wykorzystania tego samego keramzytu dla różnych celów w ogrodnictwie.
Te wszystkie właściwości keramzytu sprawiają, że posiada on szerokie zastosowanie w ogrodnictwie, głównie jako materiał drenarski, spulchniający i izolujący. Co sprawia, że bardzo dobrze napowietrza glebę i pomaga doprowadzać tlen do korzeni roślin.
Za zastosowaniem keramzytu w ogrodnictwie przemawia jeszcze jedna bardzo ważna właściwość. Otóż keramzyt jest niezwykle tanim materiałem, co przy sporych ilościach, jakie często są zużywane w ogrodnictwie, ma bardzo duże znaczenie.
Keramzyt - zastosowanie w ogrodnictwie
- Keramzyt jako drenaż na dnie doniczki
W ogrodnictwie keramzyt jest stosowany przede wszystkim do tworzenia warstwy drenażowej na dnie doniczek, w których sadzi się rośliny. W tym celu keramzyt ogrodniczy wysypuje się na dno doniczki dość grubą warstwą (co najmniej kilku centymetrów). Taki drenaż umożliwia swobodny odpływ wody z doniczki (oczywiście w dnie doniczki muszą być otwory odpływowe) i zabezpiecza korzenie roślin przed gniciem. Warto zatem keramzyt sypać na dno doniczki zawsze podczas przesadzania kwiatów doniczkowych.
- Keramzyt jako nawilżacz powietrza
Granulki keramzytu można rozsypać cienką warstwą na tacce, a następnie zalać niewielka ilością wody. Następnie takie tacki z wilgotnym keramzytem rozstawiamy pomiędzy doniczkami z roślinami lub też doniczki ustawiamy na tych tackach. Woda odparowująca z tacek doskonale nawilża powietrze wokół roślin. Jest to bardzo przydatne gdy w mieszkaniu uprawiany rośliny egzotyczne, wymagające wysokiej wilgotności powietrza.
3. Keramzyt jako dodatek do podłoży
Keramzyt może również być bezpośrednio wymieszany z ziemią dla roślin, dzięki czemu spulchni ją i napowietrzy. Innymi słowy - służy do rozluźniania podłoża. W tym celu stosuje się keramzyt o jak najdrobniejszych granulkach.
- Keramzyt jako ściółka i materiał izolujący
Keramzyt może również zostać zastosowany do ściółkowania gleby w ogrodzie. Doskonale izoluje roślinę od zimna, a także zatrzymuje wilgoć w podłożu oraz ogranicza wzrost chwastów. Ściółkę z keramzytu można stosować zarówno w ogrodzie pod mniejszymi lub większymi roślinami, jak i w doniczkach stawianych w środku pomieszczeń lub na zewnątrz.
- Układając keramzyt na zewnątrz pamiętajmy jednak, że jest on lżejszy od wody i przy mocniejszych deszczach istnieje ryzyko, iż zostanie on spłukany ze swojego miejsca. Aby temu zapobiec należy mocno ubijać keramzyt a także umieszczać go w niewielkich zagłębieniach (korytach). Można też granice powierzchni, na której został wysypany keramzyt, nieco podnieść np. ozdobnym murkiem z cegieł lub też drewnianą palisadą.
Tabela pomagająca rozpoznać deficyty
Odpowiednia polityka i gospodarka minerałami w procesie wegetacji rośliny prowadzi do wytworzenia produktu, którego jakość w fazie końcowej lokuje się na bardzo wysokim poziomie. W wielu przypadkach kluczowym elementem jest minimalizacja ryzyka nagromadzenia niezdrowych substancji, które powodują zagrożenie dla konsumenta lub prowadzą do obniżenie komfortu spożycia tak istotnych z punktu widzenia zastosowan farmaceutycznych. Nie mniej jednak zdrowie naszych plantacji uzależnione jest od poziomu doświadczenia w prowadzeniu uprawy. Odtwarzam w tym miejscu art, ktory w zamyśle ma być pierwszym krokiem w diagnozowaniu zaburzen wzrostu na tle niedoborów składnikow niezbednych do utrzymania dynamicznego metabolizmu – czyli przemiany materii rośliny. Wstępnie porównaj symptomy zaobserwowane na roślinie z tymi zestawionymi w tabeli. Zwiazki , ktore zaznaczone sa na czerwono powodują zachwianie prawidłowej wegetacji.
Tabela deficytów
Wskazówki
Azot (N)
Blade rośliny, czerwone łodygi, mniejszy wzrost. Szybkie żółknięcie dolnych liści postępujące w górę rośliny. Dodaj jakikolwiek z nawozów chemicznych zawierających Azot. Rośliny powinny wrócić do dobrej formy w ciagu tygodnia.
Fosfor (P)
Zwolnienie lub zahamowanie wzrostu, czerwone łodygi. Mniejsze liście, barwy ciemnozielonej. Dolne liście żółkną i obumierają. Dodaj nawóz zawierających P. Porażone liście nie będą możliwe do odzyskania, ale nowy wzrost będzie normalne.
Potas (K)
Porażone rośliny są zwykle najwyższe i wydają się być najbardziej intensywne. Martwiczne plamy tworzą się na dolnych liściach. Czerwone łodygi. Liście wydają się blade lub żółte. Dodaj nawozu zawierającego K.
Wapń (Ca)
Brak wapnia w ziemi powoduje że grunt staje się zbyt kwaśny. Prowadzi to do niedoboru Mg lub Fe lub bardzo powolny praktycznie zachamowany wzrost. Traktuj przez oprysk z jednej łyżeczki nawozu wapiennego na litr wody, stan się poprawi.
Siarka (S)
Rośliny cierpiące na deficyt Siarki wykazują zażółcenie nowego wzrostu. Wymieszać jedną łyżkę stołową soli Epsom na galon wody, stan się poprawi.
Magnez (Mg)
Dolne partie liści są żółty i mogą nawet stać się białe, natomiast żyły liści pozostają ciemnozielone. Blaszki liści zamierają i zawijają się w górę.
Żelazo (Fe)
Liście na pędach rosnących blednie i żyłki pozostają ciemnozielone.Zachwianie równowagi pH czyni żelazo nierozpuszczalnym. Dolistne opryski z nawozów sztucznych zawierających Fe lub użycie rdzawej wody.
Mangan (Mn)
Martwicze i żółte plamy tworzą na najlepszych z liści. Niedobór Mn występuje, gdy duże ilości magnezu występują w glebie. Dolistne opryski z każdym z nawozów chemicznych zawierających Mn.
Bor (B)
Pędy rosnące siwieją lub umierają. Pędy rosnące pojawiają się spalone. Traktować roztowrem z jednej łyżeczki kwasu borowego (sprzedawany jako środek do przemywania oczy) na galon wody.
Molibden (Mb)
Zażółcenie środkowych liści. Oprysk z użyciem nawozu chemicznego zawierającego Mb.
Cynk (Zn)
Białe obszary tworzą się na końcach liści oraz między żyłami. Występuje w zasadowych glebach. Niedobór cynku może być traktowany przez zakopywanie galwanizowanych gwoździ w glebie. Nawóz chemiczny zawierający Zn może być również używany.
Przenawozowanie
Powoduje że końce liści stają się żółte lub spalone. Aby poprawić glebę należy przepłukać trzema litrami wody na jeden galon ziemi.
Ilustrowana tabela deficytów
Suszenie, pakowanie i magazynowanie
Istnieje wiele metod suszenia i przechowywania, i wiele z nich ma swoje złe i dobre strony .
Co należy zrobić?
- Kiedy rośliny są dojrzałe i gotowe do zbioru zbierz je i pocięte powieś do góry nogami w ciemnym i suchym miejscu.
- Usuń z niej wszystkie liście duże jak i te małe.
- Przetrzymaj tak powieszoną roślinę około trzech dni do momentu aż w dotyku będziesz czuł że jest sucha. Delikatnie ściśnij pąki palcami a powinieneś wyczuć czy są jeszcze miękkie w środku.
- Następnie usuń wszystkie pąki z roślin i zrób jej delikatny manikiur. Na tym etapie możesz jeszcze uzyskać haszysz.
- Następnie umieść pąki w kartonie w ciemnym i suchym pomieszczeniu aby nadal powoli wysychały.
- Codziennie obracaj pąki i sprawdzaj, delikatnie ściskając czy są miękkie, czasem takie suszenie zajmuje ponad tydzień.
- Gdy będą już suche umieść je w papierowej torebce ale nie więcej niż 8 centymetrów na dnie a następnie zwiń górną część torebki w rulon.
- Otwieraj torbę raz, dwa razy dziennie i potrząsaj pąkami gdyż mogą się jeszcze pocić (chodzi o kumulowanie się wilgoci wydostającej z niewyschniętych topów)
- Kiedy pąki są już suche umieść je w torebkach zamykanych strunowo (chodzi o dilerki)na dwa lub trzy dni
- Obejrzyj dokładnie pąki w woreczku(dilerce)czy ponownie nie zbiera się wilgoć i topy nie robią się wilgotne, jeżeli tak wyjmij je z powrotem i przełóż do papierowych torebek w celu dosuszenia. Jedynym sposobem sprawdzenie czy topy są suche jest ich delikatne ściskanie i sprawdzanie czy są jeszcze miękkie a jeśli przestaną się uginać oznaczać to będzie że są suche.
- Pąki które są już suche i nie widać oznak wilgoci pozostaw jeszcze przez dwa, trzy dni w dilerkach, następnie włóż do słoików. Stosując tą metodę unikniesz ciągłego otwierania słoików w celu wyeliminowania wilgoci którą było by widać na szkle i mogła by powstać pleśń.
- Teraz gdy na pewno wiesz że wszystko jest już suche popakuj to do odpowiedniej wielkości woreczków i włóż do szczelnego słoika aby do środka nie dostała się wilgoć i umieść słoik na dolnej półce. Ale uważaj jeżeli gandzia nie jest sucha to nawet w lodówce może ją dopaść pleśń więc jeżeli nie jesteś pewien że wszystko dobrze wyschło to lepiej nie wkładaj jej do lodówki bo wszystko zmarnujesz. (tutaj chodzi o słoiki próżniowe)
- Jeżeli zdecydowałeś się trzymać topy w słoiku chcę zasugerować abyś jeszcze jednak przez tydzień lub dwa sprawdzał czy nie widać oznak wilgoci w środku. Następnie możesz usunąć powietrze ze słoików odstawić w ciemne miejsce i trzymać na deszczowe dni (mały of ale kto to wytrzyma z tym czekaniem)
Po kilku miesiącach możesz otworzyć słoik i spróbować a stwierdzisz że smak i aromat pozostał ten sam po zamknięciu w próżniowym słoiku. Tak przechowywana może przetrwać ponad rok.