nasiona marihuany

Obwód drukowany.

Wyszukiwarka Forumowa:

R4VEN

Kobieta-kruk 🦸‍♀️
Rejestracja
Lut 9, 2023
Postów
593
Buchów
1,153
Odznaki
1
Myślałam że masz na myśli kwestię wyprodukowania odpowiednio zaprojektowanego materiału bo drukarki 3D nie mam niestety.

A no tak, coś tam klepię sobie jak mam wenę i chęci.
Nawet sama myślałam o panelu „kwadraciaku” obudowanego w całości z dobrym chłodzeniem. Zanim moją głowę zawróciły paski lm301h evo, do których się przymierzam może na jesień albo na 4-tą FR. Na razie jestem zapracowana i mam strasznego lenia, a chciałam sprawdzić prądy starego zasilacza z COB o mocy 200W którego posiadam, aby wykorzystać go do 100-120W pasków i ruszyć ze szkicowaniem projektu.
(uczę się obsługi miernika prądu xD)

Jak jest coś takiego pro-hiper-super fajnego na rynku jak te diody o których mowa w temacie to warto dowiedzieć się o tym coś więcej.

Na ogół ciężko pogodzić „sprawnie” i „tanio”, ale tak jak pisałam wyżej: szła bym w ścieżki na radiatorze a same diody klejem termoprzewodzącym albo pasta + mocowanie zmyślne. Najtaniej i najłatwiej widać to na jednym z obrazków które podał @sub23 :)
 

kameleonsen

Well-known member
Rejestracja
Maj 11, 2023
Postów
115
Buchów
130
Odznaki
1
Ostatnio do zakończonych relacji wpadło coś na dwukolorowym panelu diy.
Może kolega Alta jeszcze kiedyś wróci na forum i odkopię mojego priva.

Projekt wizualny dla mnie nie ma najmniejszego znaczenia, duże mcpcb --> większa estetyka.

Może poruszę w tym temacie kilka trapiących mnie kwestii.
Powyobrazajmy sobie, żeby poukładać informacje?

Czy jest sens soczewkowac diode która ma kąt rozproszenia równy 120°?
Bezproblemu są dostępne plytki po kilka diód.
4 płytki w narożnikach po 10 diód, na jednej płytce, z soczewką optyczną cob 120°. Na wzór lamp spectrolight?
Czy taki zabieg kompletnie mija się z celem?


Ciekawe ile można byłoby uszczypnąć na sprawności stosując chłodnice wodną od procesorów komputerowych. Tylko blokiem wodnym, byłby zaslepiony profil aluminiowy 250x200, albo dwa 250x150 (dl x szer)
0.2?
Te diody mają ok 95% sprawności przy 80°
Od chińczyka zestaw można poskładać za ok 120zl, a najlatwiej byłoby wsadzić wsadzić pompkę obiegową do jakiegoś pojemnika za boxem.
Jest sens się bić, o takie ciekawostki, czy raczej będzie to w stylu drzwi otwieranych do góry w samochodzie. Bajer, nie robiący różnicy
Tak czy siak, albo kasa w radiator albo w układ chłodzenia. Szperając w internecie, na forach akwarystycznych lidzie piszą, że na 1w energii, potrzebujemy 4cm² grubej na 3mm blachy aluminiowej. Ciekawe czy to chodzi o diode 1w. Tę power led.
Licząc to co miałem wcześniej w zalozeniach to 98w --> 392cm², mój ma 2765cm² (blacha plus 11x płaskownik aluminiowy 40x5)
Myślę że bez wiatraka będzie ten kawał zlomu mial ok 30stopni jak ustawie mieszak "troche" w niego.
 

kameleonsen

Well-known member
Rejestracja
Maj 11, 2023
Postów
115
Buchów
130
Odznaki
1
Na ogół ciężko pogodzić „sprawnie” i „tanio”, ale tak jak pisałam wyżej: szła bym w ścieżki na radiatorze a same diody klejem termoprzewodzącym albo pasta + mocowanie zmyślne.
No właśnie, wychodzi na to że jeżeli kiedyś zainwestowałaś swój czas w ogolno rozumianą naukę czegokolwiek, to mi wychodzi nie jakoś drogo. Sprzęt mam, umiejętności mam, gdzieś wyżej podliczyłem że to nie jest jakaś zawrotna kwota. Tu ok 650 700 zł, plus z dzień roboty --> ciekawszej niż skręcenie kilku kantówek.

Ścieżki na radiatorze, a jak Cię ma do tego ten thermalpad?
W sumie brzydko, ale jest to jakaś myśl.

Pisząc tu, odpowiedział mi Alta. Zobaczymy co "uda mi się z niego wyciągnąć".
 

#

Obsługa forum
Administrator
Weteran
Rejestracja
Maj 30, 2009
Postów
15,243
Rozwiązań
1
Buchów
16,424
Odznaki
1

sub23

nudziarus offtopicus
Weteran
Rejestracja
Paź 6, 2018
Postów
5,252
Buchów
5,158
Czy jest sens soczewkowac diode która ma kąt rozproszenia równy 120°?

Dodatkowa optyka = straty światła.

Czy jest sens =>
Przypuśćmy, że nie ma boksa:

captuer.jpg

Figure 2. Canopy photon capture efficiency.

As the plant growth area under the fixture gets smaller, wasted radiation often increases. This figure illustrates the concept of canopy photon capture efficiency. Two meters was chosen as a typical mounting height, but this can be scaled as a unit-less ratio. Multiple overlapping fixtures are typically used to minimize PPF variation over a large area.

Powiedzmy, że zbudowałeś panel tak, że diody są rozłożone równomiernie w miarę ( lub nieco mniej dla poprawienia równomierności - co teraz jest popularne ) - i nie jest on w szklarni - nad stołami - a w boksie wyłożonym materiałem o dobrym wsp. odbicia światła : optymalna odległość pracy jest niska -> i w niej minimalizujesz straty na ścianach.

Optyka - sprawność 0,8 ? może + wymusza odległość od : : a w pomieszczeniu na odbiciach od ścian przy małych odległościach optymalnych od panelu straty masz może 8-12 % :

Są jeszcze teksty knna o tym -> z czasów gdy budowano mase kolorowych paneli.
Lepiej gorzej - zależy od sytuacji - przy czym imo w wypadku pomieszczenia uprawowego ze ścianami - które odbijają w miarę kierunkowo - dodając soczewki po prostu tracisz potencjał - gdy budujesz doświetlanie do szklarenki : i chcesz świecić w rośliny znajdujące się na stole a nie po okolicy - w drugą stronę.

Tam up. jest zdjęcie z led grow eu -> z tak zwanych czasów pierwotnych diy - i pierwszych prób osiągania 1g/w na panelach diodowych - w pewnym momencie gość nie tylko zrezygnował z soczewek ( ograniczenie strat ) ale i rozłożył diody na 3 blachy z częściowym oświetleniem bocznym. ( optyka = straty światła - zwykła analiza "ekonomiczna" - warto wtedy gdy pomaga - wszystko co dajesz miedzy dioda a otoczeniem sprawia, że tracisz cześć światła - jeśli to nie minimalizuje strat w porównaniu do sytuacji gdy "przesłony" nie ma - jesteś do tyłu )

Ciekawe ile można byłoby uszczypnąć na sprawności stosując chłodnice wodną od procesorów komputerowych. Tylko blokiem wodnym, byłby zaslepiony profil aluminiowy 250x200, albo dwa 250x150 (dl x szer)

Data sheet diod : są charakterystyki - problem w tym, że nie wiesz jaka będziesz miał temp. na chipie.

( imo. przerost formy nad treścią - jeśli już to zrobienie radiatora tak aby np: przy pasywnym chłodzeniu dajmy na to, był lepszy od przeciętnego. )

przy modach e27 różnica sprawności jest "spora" - bo schodzi sie z temp pracy zbliżonej do granicy wytrzymałości diod - do sensownej.

Najłatwiejsza metoda zmniejszenia temp. jest i tak obniżenie prądu na diodach - zamiast 0,7 a - 0,35 a + radiator z wymuszonym chłodzeniem : + mcpcb z miedzi a nie aluminium : - dobra pasta pod nim : - dotarcie do radiatora i inne takie. Od zmniejszenia ilości ciepła generowanej przez diode - do zmniejszania rezystancji termicznej między dioda a radiatorem.

Te diody mają ok 95% sprawności przy 80°

Żadne diody nie mają 95% sprawności.

Tak czy siak, albo kasa w radiator albo w układ chłodzenia. Szperając w internecie, na forach akwarystycznych lidzie piszą, że na 1w energii, potrzebujemy 4cm² grubej na 3mm blachy aluminiowej. Ciekawe czy to chodzi o diode 1w. Tę power led.

Są i zalecenia na F# z dawnych czasów - pasywne i aktywne - do podzielenia na 2 : bo od tych czasów diody mniej więcej o 100% sprawniejsze sa. Na nich zbudowano tu całkiem sporo paneli w dawnych czasach. ( Knna - od niego dane - było to w czasach prehistorycznych - ale .... w sumie patrząc na to jak teraz wygląda to co jest na rynku to to co pisywał się w większej części "sprawdziło" )

Licząc to co miałem wcześniej w zalozeniach to 98w --> 392cm², mój ma 2765cm² (blacha plus 11x płaskownik aluminiowy 40x5)
Myślę że bez wiatraka będzie ten kawał zlomu mial ok 30stopni jak ustawie mieszak "troche" w niego.

Szkic lampy i pomieszczenia ?
 
Ostatnia edycja:

kameleonsen

Well-known member
Rejestracja
Maj 11, 2023
Postów
115
Buchów
130
Odznaki
1
95% tego, co oferuje dioda. tak wynika z wykresu.

Blacha, płaskowniki na sztorc. Pierwszy na 0 z krawędzią, ostatni na 0 z krawędzią. Odstępy pomiędzy ok 27-30mm. Taki hm. Grzebień
 

sub23

nudziarus offtopicus
Weteran
Rejestracja
Paź 6, 2018
Postów
5,252
Buchów
5,158
95% tego, co oferuje dioda. tak wynika z wykresu.

ups: Chodzi o odniesienie do sprawności w 25 stopniach. Po prostu nie przeczytałem ze zrozumieniem.

Blacha, płaskowniki na sztorc. Pierwszy na 0 z krawędzią, ostatni na 0 z krawędzią. Odstępy pomiędzy ok 27-30mm. Taki hm. Grzebień

Jak zrobisz tak będzie. ( irokez ?)

ps: Imo. łatwiej ? było by połączyć paski na lm301H evo - z diodami 660 nm -> paski możliwie nisko - - wyliczone wszystko na ~ między 10 a 15% światła niebieskiego w wynikowym SPD - czyli w sumie i różnicy coś jak obecnie budowane panele komercyjne - tyle, że z większa ilością diod 660 nm. Minty + "czerwień". Ostateczny wynik dla oka dalej okolice bieli - widać co się dzieje z roślinami. Sprawności powyżej 3,1 umol/J są do wyciągnięcia. ( o kosztach się nie rozmawia : tym bardziej w taki dzień jak dziś )


Tak z nudy : bez żadnych wymiarów i w ogóle czegokolwiek: profile U przycięte i dołożone do grubych płaskowników. np:

lany.jpg


2009 ? Knna światło i - katy:
Nie ma mowy o dodatkowych soczewkach bo pojawiło by się hasło "straty na dodatkowej optyce".
Przy panelu zbudowanym tak aby miał optymalna odległość w granicach 20 cm - straty na odbiciach od ścian - nie są wielkim problemem.

knna napisał:
If we want to check how is the light density drop with distance due the spreading of light, its a must to do it on a black painted area to eliminate reflection, and of course, with nothing blocking light.

On the other hand, measuring with the reflective walls we use is the best to have a good idea of actual atenuation with distance, due the loss at reflection.

But always be aware than measuring just on a line, directly below the light source may be tricky. We are measuring local irradiance here, only valid for that single point at which we measure it. If we measure just along the optical axis, for sure a narrow optic will get a lower drop with distance, because its intensity is higher, but coverage, less. The higher reading on the optical axis is compensated for the lower reading off axis: lighting is more uneven.

But as I explained, this happen because you are measuring results from just a single panel. So light spreads from it, but on a conical pattern, so light density on the axis falls at lower rate than off it. But if you put 4 panels as that on the 4 corners, you realize that past the distance at which beams joins, drop of light density is way lower, as light going out the beam is compensated from light from the other panels going into it, producing an even lighting. It happen the same if instead of panels, we place LEDs along all the top area lighting downwards.

So, what are the benefits of narrow optics (beam angle) and wide ones?

Narrow optic:

Pros:

-Lower light losses (less light goes to side walls)

-Light more focused, being able to send more light through a hole in canopy of a given size

-Work very well when placed at some distance of plants (typically, more than 1ft)

Cons:

-More uneven lighting. In the case of using LEDs separated to the next instead of crowded panels, difficulties mixing light spectrum.

-Dont work fine at short distances. Need some distance to get light distributed evenly, and, more as narrower optics used, exist the risk of excessive local irradiances when plants are too close. But in general, they can be used at short distances without deleterious effects, apart of reduced efficacy.

-Shadowing may be an issue.

In general, narrow optics is a good idea when k and/or LAI are low (low k:leaves mostly in angle, not horizontal; low LAI: leaves not too abundant, there is enough holes in the canopy) as it allows to use just top lighting.

So light losses are lower (good), but lighting obtained, less even (bad).

Wide optics:

Pros:

-Very even lighting with excelent spectrum mix still at short distances. Increased efficacy of the light, especially at short distance of the lamp.

-Produces a kind of diffuse lighting: light comes from almost all directions, being able to enter any hole in the canopy, independent of leave's angle

-Shadowing is never a problem.

Cons:

-More light loss due more photons goes to the side walls. Worse as larger is the distance from lamp to plants and walls less reflective.

So this option only have a drawback, but its an important one. I choosed to go this way and use very reflective walls to overcome the problem, as apart of it, IMHO, wide optics are way more versatile. I tend to use side lighting always that is possible, and for side lighting for sure that narrow optics arnt a good idea.

Wide beam angles are very useful on side lighting and where k is high, as there is little shadowing and light enters for all the holes in the canopy, "looking" for them on a 3D fashion, and not by brute force vertically. Two leaves separated 1" vertically may block fully space looking from top, but have a wide hole between them. Wide optics works better here.

But I admit than 90º beam angles are generally enough to get the advantages of "wide optics". I use larger ones simply because LEDs I like for efficiency/price arnt avalaible on it. If I could get good LEDs with 90º optics, I would use them. Using secondary lens on larger beam angle LEDs is not a good solution because they have their own losses.

My ideal LED setup would use 90-120º beam angles on the center, and 30-45º ones on the edges, in order to get the lowest light losses but the more even lighting and more diffuse light. And with LEDs distributed along all the grow area, not all in a central panel.

On the other hand, on side lighting, 120-170º beam angles are ideal. The wider the better in this case.

I am working with optical films, that may overcome all the cons for a relativelly low cost in light. Just changing the curvature of the film, it is possible to get a very wide beam angle and a colimated column of light with high intensity from the same LED string.

The debate between brick panels and LEDs evenly distributed along all the grow area is very similar to narrow/wide optics, but both pros and cons are very extreme. While narrow optics on LEDs result on a more uneven light distribution a short distance, if LEDs are not together in the top center of the grow area, at 1ft from the lamp or less there is already an even lighting. But when all LEDs are in the center, it happen very similar to HIDs, that need relatively long distance to lit effectively all the space, and always producing a very uneven lighting that seriosly drop efficacy of the light.

Using multiples sources of light is all advantages, both if considered for single LEDs or full panels: better 2 panels of 50W instead of 1 of 100, and 4 of 25 better than 2 of 50. There is disminishing results here, past a number of light sources there is little gain, but from 1 to 2 or 4, there is a very noticiable difference. Light distribution is always way evenly this way, and evenly lighting result on increased efficacy. On the other hand below a brick panel penetration is increased because intensity is higher, but it only happen below the lamp, while at the sides, penetration is lower, because the light intensity does.

Hempyguy, I dont like rules at all. They only exist to be broken

And I have noticed along the years on the growing boards that there is many different types of growers with different priorities. Its almost impossible to find rules that fits all on almost any thing related to growing. If we narrow the conditions of our "rules", as for example, efficacy of light being target nº1, I would rephrase rule as:

"Use wide angle LED on the center, and narrow on the sides (except if your lamps is going to work always at more of 1 1/2ft of canopy, in which case use narrow optics, and very narrow on sides)."

Or better yet, change the emphasis to:

"If your plants are taller than 2 ft, use side or intracanopy lighting"
 
Ostatnia edycja:

Alta

Well-known member
Rejestracja
Cze 16, 2014
Postów
85
Buchów
409
Hejka.

Przeczytałem od początku wątek. Acz pobieżnie.

Z tego co widzę, to wątek zaczęty od customizowanych płytek mcpcp zmienił się w dyskusję nad projektem lampy

Z chęcią włączę się w nią.

Zgłaszam sugestię, aby wszystkie wymiary podawać w milimetrach. Jak pisze kolega kalmeleonsen, dysponuje blachą alu o wymiarach 350x350 mm, grubości 6 mm. (Zgadza się?)

Moje włączenie się zacznę od pytania o to, co właściwie leży obecnie na stole. Bo kolega sub23, jak zawsze niezawodny, propozycji i wizji roztoczył kilka, było kilka pomysłów. Co się jednak w umyśle twórcy ostało? A zatem pytanie do kolegi kameleonsena - czy jesteś w stanie podsumowac obecne rozważanie w dwa osobne projekty do porównania czy wolisz wziąć na warsztat jeden projekt, który będzie się dokańczać? W obu przypadkach przydałaby się lista podzespołów, które must be i które rozważasz.

Ze swojej strony mogę dodać to, że warto, żeby obwodów było 3 - trzy zasilacze. Mam tak i uważam, że 3 obwody dają duże możliwości sterowania natężeniem światła i jego strukturą, czyli długością fal. W obecnym grow sprawdzę, czy zmniejszenie umolów przy pozostawieniu wyłącznie 2 z trzech obwodów - wyłącznie z czerownymi diodami - przełoży się na lepszy jakościowo plon. 2 obwody nie dadzą Ci tej możliwości. Do końca będziesz miał białe światło (niebieskie też? nie wiem w sumie, bo czytałem szybko - jak niebieskie też, to nawet gorzej, bo bardziej na wzrost idzie). Tylko tak mówię, na razie sprawdzam jak jest. To są po prostu uwagi z doświadczenia. Nie myślisz o takich rzeczach, jak zmiejszanie natężenia światła o wybrane długości fal na końcu grow, przed tym, jak w ogóle masz lampę.

Ważne dla konstrukcji lapmy paradoksalnie jest to, gdzie będziesz jej używać, a przede wszystkim jakie tam będzie chłodzenie. Zatem dla dobrego projektu lapmy powinienieś określić już bardzo dokładnie gdzie ona będzie pracowała, jak będzie zawieszona (i jak będziesz poddawał ją konserwacji) i jak będzie odporowadzane ciepło z jej otoczenia.

Ja mogę Ci pomóc w zakresie lutowania. Mam kilka myków, które bardzo ułatwią Ci zadanie, kiedy już przyjdzie do rzeczy. Na to jednak znajdzie się czas póżniej, jak będziesz miał wszystkie części.

Pozdrawiam was wszystkich serdecznie i gorąco.
 

sub23

nudziarus offtopicus
Weteran
Rejestracja
Paź 6, 2018
Postów
5,252
Buchów
5,158
Zgłaszam sugestię, aby wszystkie wymiary podawać w milimetrach. Jak pisze kolega kalmeleonsen, dysponuje blachą alu o wymiarach 350x350 mm, grubości 6 mm. (Zgadza się?)

Hej.

Ciekawe jaki to materiał ? ;) Może nadawała by się na jakaś konstrukcje zupełnie nie związana z LED.

Panel ma mieć kształt "cegły" Nie liniowe moduły ?

Ze swojej strony mogę dodać to, że warto, żeby obwodów było 3 - trzy zasilacze. Mam tak i uważam, że 3 obwody dają duże możliwości sterowania natężeniem światła i jego strukturą, czyli długością fal.

Wtrącę moje 3 grosze : Możliwość płynnej regulacji i uzyskiwania dowolnego miksu SPD możliwego w zakresie - dostępnych nastaw na diodach jest na pewno interesujące. Jest jedno ale - a w zasadzie kilka.
  • Panel jest małej mocy - 3 zasilacze zapewne musiały by być przewymiarowane - co nie wpływa za dobrze na ich sprawność. Pod niepełnym obciążeniem leci to w dól.
  • Mocno komplikuje to konstrukcje w porównaniu do diod spiętych po prostu w szereg.
  • Celowość tego rozwiązania w typowym gro. jest moim zdaniem co najmniej dyskusyjna.
Wspomnienie : pierwszy panel heliospectra : ponad 10 lat wstecz:

17.png
90.jpg

Naukowo badawczy realnie. Przy uprawie nie ma potrzeby manipulowania tym ( light for plant ma np: 2 obwody : rumcajz : to ma - dawniej panele miały dwa tryby pracy : ).

Imo. możliwości regulacyjne wykraczające poza - zmianę wartości strumienia : tu to przerost formy nad treścią: Nawet dwa zasilacze to już ??

To są po prostu uwagi z doświadczenia. Nie myślisz o takich rzeczach, jak zmiejszanie natężenia światła o wybrane długości fal na końcu grow, przed tym, jak w ogóle masz lampę.

15% udziału niebieskich w strumieniu imo. i nie ma co wnikać w resztę. Chyba, że jest się naukowcem. Jest to proste i się sprawdzało. Powinno działać tak samo dobrze jak innym ...

Heliospektra - kolejna wersja - nie ta na obrazku umożliwiała sterowanie każdym z kanałów ( mniej niż tam up ) - tak aby symulować np: zmierzch świt i inne ( co na kolorowym panelu było troszkę żartem ). Sterowanie było bezprzewodowej natury i - ludzie się bawili w . Nie przyjęło się to : śladu po tym nie ma. Zamiast tego rynek jest zdominowany przez panele gdzie steruje się po prostu mocą - w wypadku niektórych konstrukcji szklarniowych - bywa inaczej : ale chyba to także jest teraz nie norma - a wyjątki.

Ważne dla konstrukcji lapmy paradoksalnie jest to, gdzie będziesz jej używać, a przede wszystkim jakie tam będzie chłodzenie. Zatem dla dobrego projektu lapmy powinienieś określić już bardzo dokładnie gdzie ona będzie pracowała, jak będzie zawieszona (i jak będziesz poddawał ją konserwacji) i jak będzie odporowadzane ciepło z jej otoczenia.

Niewątpliwie.

Pozdrawiam was wszystkich serdecznie i gorąco.

I my Ciebie pozdrawiamy.
Jestes ostatnim mohikaninem kolorowych paneli DIY :
Do tego z zacieciem - doświadczalnym :)
 

kameleonsen

Well-known member
Rejestracja
Maj 11, 2023
Postów
115
Buchów
130
Odznaki
1
Wróćmy do tematu.

@Alta

Na dzień dzisiejszy jestem wstanie postawić konkretne pytania.

Jak wygląda korelacja temperatury radiatora, do temperatury jaką miałeś na diodzie, z informacją o przewodności cieplnej samej mcpcb jaką użyłeś.

M² powierzchni radiatora, m³ radiatora, temp pracy układu oraz chłodzenie oraz plus minus srednia temp środowiska po godzinie pracy?

Spectrum swiatla? Procentowe?
Czy zamiast białej diody, może warto pomyśleć o zielonej? Tu mam nieścisłość w internecie, myślę że nie ma jedno znacznej odpowiedzi, natomiast może w taki sposób kombinowałeś?
Lub zmiana spectrum, procz ustawiania diod na kilku obwodach bylo twoim targetem, a nie uniwersalne opche na kwitnienie i wega.
Twój panel jest wielki, zakładam że nie był taki odrazu, co znaczy że dokonywałeś modyfikacji?

Jakich diód i zasilacza użyłeś Oraz jaka była finalna wydajnosc układu?

Masz może jakieś zdjęcia, lub pamiętasz jak się miała finalnie relacja g/wat?

Dodatkowe problemy, typu roslina potrzebuje więcej lub mniej któregoś składnika odżywczego? Coś w stylu, pod ledami warto mieć jakis dodatkowy magnez.


Takie pytania, że trzeba mieć kupę czasu żeby przeczytać i odpowiedzieć. No nic, spróbujmy ;)
 

sub23

nudziarus offtopicus
Weteran
Rejestracja
Paź 6, 2018
Postów
5,252
Buchów
5,158
Zielone diody są nieopłacalne.

art. Jeden z lepszych. 2020. W prosty sposób opisane jak to wszystko działa - nadal najsprawniejsze wychodzą takie same układy jak 10 czy 12 lat wstecz. I tak zostanie ( i nadal najprościej jest mieszać zimną biel z 660 nm dla uzyskania wysokiej sprawności przy świetle które pozwala widzieć kolory mimo tego, że jest zbliżone do kolorowca.


Zielona dziura. Green gap. Czy spadek zieleni - jak zwał tak zwał. ( może być tak, że np: dioda zielona przez to, że ma luminofor - czyli emitująca zieleń - pośrednio będzie lepsza ). Tak było i jest mimo tego, że pracują nad jej zasypaniem i coś tam zrobili ostatnimi czasy.

d4f5eae5-1183-0720-9423-bdd12da1b61c


Eqe

Dlatego np. białe diody złożone z 3 chipów RGB raczej są planktonem.
Bardziej opłaca się to robić na " luminoforach" z niebieską pompą.

Takie białe się nie przyjęły nie bez powodu:

rgb-led.jpg


zasada ta sama co w trojpasmowych CFL --- no.. nie ale sie skojazylo w trybie off topu. także z pików.

trifosfor-fluorescent.jpg


On TOPik

to spektrum które "pokazują" w arcie jest dosyć bliskie udziałem niebieskich fotonów do pewnej reguły rynkowej w chwili obecnej : Podobne jest najłatwiej poskładać z dostępnych diod - 6500 K lub 5000K białe - np: minty lm301H evo + diody 660 nm. Prosty i potencjalnie bardzo sprawny układ.

41438_2020_283_Fig6_HTML.png


ps: dawniej przyjmowano 50 cm2 radiatora na każdy wat diody jako przybliżenie - nie wnikając w ogóle w to jak jest zbudowany : teraz diody są sprawniejsze praktycznie x2 : w porównaniu do czasów Knna i tamtej zabawy w DIY po forach.

7na7 cm na wat : przy czym liczy się obydwie strony blachy np.

ps: @Alta rzadko się wypowiada. ( choć pewnie się pojawi i odpowie ) Masz znudzonego Trolla zamiast. Poszukaj grow obywatela Ciasto : miał rekord na kolorowym panelu małej mocy kiedyś. ( az niewiarygodny ) - Spizgana świnka - ładny grow także z zielonymi diodami ... także co .. jak wspomniani wyżej. Panele złożone z "bieli" i 660 nm - także jakieś pokazówki były - 2013-2015 na forum - ale przenoszone z zachodnich ?

Symulacja z 2015 r : z bardzo złym zasilaczem : 0,83 - ze współczesnym dobrym zasilaczem 0,93 ~ 2,5 umol/J :
XP-E - z punktu widzenia obecnych osramów ( które także chyba schodzą z rynku ? to szmelc : ) - Jakieś chachmęcenia na forum : mniej więcej w momencie gdy COB zaczęły mordować kolorowce DIY.
( w tych latach 2014-2015 komercyjne panele - dobre komercyjne panele - miały 1,7 - do 1,8 umol/J => mniej więcej jak odkopułkowany Philips 13 W e27- w 2018 ? i mniej więcej jak dwutrzonkowa lampa HPS 1000W )

na_350.jpg





Spizgana świnka: Kilka zielonych diod :



normal_20191019_1754515B15D.jpg
normal_20191019_1759425B15D.jpg

Ciasto: 2017 r


Praca panelu na "styk" minimalne straty strumienia : na ścianach. 50 W gigantyczny radiator z aktywnym chłodzeniem : Przy większym rozmiarze panelu : i 2x wiekszej ilości diod szło by zejść jeszcze z połowę z odległością. ( Jak CR swego czasu )
normal_DSC_0219.JPG
normal_DSC_0223.JPG
normal_DSC_0247.JPG
normal_DSC_0274~1.JPG

raczej - rekord absolutny : Nie traktowałbym tego jako przykładu reprezentatywnego.

((( cytat : HDFxSudan ścięta w 127 dniu życia dnia 29.12.17 roku )))


I jego ostatnia aktywnosc na forum : 52 W następca tamtego 50 W

czysto kolorowy : biel homeopatycznaklasyczny na kabelkach
IMG_20200905_183816.jpg
IMG_20200905_224925.jpg
 
Ostatnia edycja:

kameleonsen

Well-known member
Rejestracja
Maj 11, 2023
Postów
115
Buchów
130
Odznaki
1
Udało mi się porozumieć z Alta.
Zapytałem tu, bo takie informacje to fajna kopalnia wiedzy, wiec nie ma co ich chowac w wiadomosciach prywatnych.

Doczytuje już 3 raz ;)

Pytałem o zielone kolory, ponieważ oglądałem jakieś produkcję migro, który opowiada że zielony "zdecydowanie się odbija od liscia, ale też wchodzi w głąb liscia docierając do głębszych partii chlorofilu" (tak zrozumiałem, nie koniecznie dobrze). Zdaję sobie sprawę z tego że biały też zawiera zieleń. Kwestia "jak lepiej"/"czy widać roznice"

@Ciasto masz może jakieś uwagi/spostrzeżenia a propo?
Nie omieszkam sprawdzić relacji. ;)
II tak, to prawda. Do 2017 nie dotarłem, albo zlało mi się to z innymi tytułami. Albo albo, tak czy siak, nie znalazłem. Dzięki, że pamiętałeś że coś takiego miało miejsce :)
 

sub23

nudziarus offtopicus
Weteran
Rejestracja
Paź 6, 2018
Postów
5,252
Buchów
5,158
Udało mi się porozumieć z Alta.
Zapytałem tu, bo takie informacje to fajna kopalnia wiedzy, wiec nie ma co ich chowac w wiadomosciach prywatnych.

Doczytuje już 3 raz ;)

Pytałem o zielone kolory, ponieważ oglądałem jakieś produkcję migro, który opowiada że zielony "zdecydowanie się odbija od liscia, ale też wchodzi w głąb liscia docierając do głębszych partii chlorofilu" (tak zrozumiałem, nie koniecznie dobrze). Zdaję sobie sprawę z tego że biały też zawiera zieleń. Kwestia "jak lepiej"/"czy widać roznice"

Zapewne mówi o tym => data publikacji 2009



Na F# masz to w kilkudziesięciu miejscach - ;) - przez te lata tyle razy się przewijało, że....​
Przy wysokich wartościach strumienia : zresztą jest w środku.

Hasło : zielone okno : zielone okienko : naprawdę dziesiątki razy po forum.

W doświadczeniach uprawowych => do strumienia 500 umol/m2/s nie znajdowano za bardzo różnic - czy z zielenią czy bez. Czy jest to bezpośrednia wskazówka ? może : wysycenie światłem przy "monochromatycznych" panelach jest przy niższej wartości : raczej - Ale danych ilościowych - takich które by można było traktować jako => pewnik i instrukcje Ci raczej nikt nie poda.
W każdym razie na kolorowcu - można by zakładać strumienie z 600 średniej zamiast 800 ? Chyba ? ;) : Szybciej dla pojedynczego liścia przestaje rosnąc szybkość fotosyntezy i przeładowuje chloroplasty " "po grubości liścia" - fotoinhibicja przy niższych wartościach strumienia. ?? jakoś pi razy drzwi. ( na mnie sie nie powołuj - to bardziej wróżby z fusów niż dane )
Tyle, że sprawności się osiąga wyższe : przynajmniej można : strumień 600 także jest oki : równy np ;] A z CO2....
( pod kolorowymi ledami często były objawy zwane led bleachning - co według nie których nie jest związane z SPD ale według innych TAK )​

@Ciasto masz może jakieś uwagi/spostrzeżenia a propo?

Obawiam, się że Ciasto jest nieaktywny : ostatnim razem chyba w 2020 się odzywał. ( a może jest kto wie ? było dużo ludzi bawiących się w kolorowce kiedyś - w sumie było to w czasach gdy koszty tego były takie, że bardziej zalatywało to drogim hobby po prostu )

ps: Dwukolorowe super sprawne panele - szklarnia : Gdzie jest to suplement uzupełniający - pozwalający wyrabiać założone DLI :

ps2: Prywatna opinia trolla z F# : Super sprawny panel z bardzo mała ilością wszystkiego poza niebieskimi i czerwonymi fotonami -> Nie do ekstremalnie wysokich strumieni światła na powierzchnie i maksymalizowania plonu z powierzchni : raczej do bicia rekordów plonu g/W przy strumieniach umiarkowanych. Są pewne wskazówki, że ... Ale to tylko opinia prywatnej natury. CO2 dodatek - zawsze sporo zmienia : jak co by. To wszystko jest i tak niezbyt mierzalne. A na pewno nie po obrazkach i przykładach z grow.

Ps: 50w obywatela ciasto. Raczej nie więcej niż 2.0 umol/j a mniej? - średnia strumienia raczej między 300-400 . Niskie straty emisji - diody 120 stopni blisko roślin na panelu mniejszym od Boksa blisko - użyteczne fotony to odjęciu strat na odbiciach stratnych i up od ścian - bardzo bliskie całkowitej emisji.

Symulacja jego ostatniego - z założeniami - znaczy się dobre biny cree ale nie wybitnych z punktu widzenia 2024 r diod. Stary tool forumowy ( taka prymitywna porównywarka mniej więcej). Zasilacz wpisany podejrzanie wybitny. Wcześniejszy raczej okolice 2.0 - ? Diabli wiedzą - nie ma danych dla użytych diod i ich binow - raczej do 2.0 patrząc na rok powstania i nie zakładając wybitnych drogich rodzynków?
Może 2.1 ? Lol. Nie do określenia dokładnie raczej strzał w okolicę.

symulacja_023.jpg

Przy takich założeniach - i panelu mającym 3.2 szacunkowo - dużo diod - praca jeszcze bliżej - podobny potencjał przy 32-35 w z gniazdka ( na 0.25m2 ).

~ 140 w/M2 :) strumień: z lampy 450 : odległość 15 cm od lana : do 420 średniego po powierzchni:

Z naukowego : 450 średnia : porównanie hps i dwu LED o odmiennych charakterystykach widmowych ( w jednym coś co się ledwo na uva łapie )

Klony - brak różnic genetycznych między.

Rozkład fotonów.

analiza-spd.jpg

Różnice wyglądu roślin. Mało % udziału niebieskich - i niska ich wartość bezwzględna - pokrój - ale i także zmiany w zawartości THC.

porownanie-spektrum.jpg


Plon kwiatów zbliżony - z wartości strumienia chyba nieco lepiej hps - ale to oznaczało więcej mocy M2. Moc kwiatów LED lepiej do -18% względem wartości THC na hps. Realnie nie synergia czegoś co UV wcale nie jest ( roślinny receptor UV nie rozpoznaje tego - traktuje to jak niebieskie fotony ). Art był sponsorowany przez producenta ns1 - wyniki wyszły niejednoznaczne :lol:

Ten LED po środku - źródło z wyciętą zielenią.
Ostatni ns1 w zasadzie normal standard obecny ale z większym udziałem niebieskich fotonów - niż gro tego co jest na rynku.

Rozkłady widmowe. Źródeł.

spd_badania_wplyw.jpg


Ps: sprawdzę jeszcze czy te 450 średniego - to dobrze pamiętam: później - trzeba wykopać cały artykuł.

ten :


The light irradiance level was measured to be 450 μmol/m2/s at canopy height when plants were transferred into the grow tents. Lamps were raised during the experiment as plants grew taller to maintain equal light intensities (450 μmol/m2/s in the range of 400–700 nm) throughout the experiment.


000489030_f02.jpeg

Bar graphs (mean and standard deviation) of plant parameters evaluated. a Height (cm). b Stem (g/plant). c Flowers (g/plant). d Leaves (g/plant). e THC in flowers (%). f CBD in flowers (%). g THCV in flowers (%). h CBG in flowers (%). i Yield of cannabinoids (g/plant). Different letters inside the bars show significant differences (Tukey HSD, p < 0.05). Solid lines and lower case letters are for trial 1, and dashed lines and upper case letters are for trial 2. Significant differences between trials are represented by asterisks (* p < 0.05, ** p < 0.01, *** p < 0.001).


Paczemu to nie to pseudo UV a po prostu niebieskie tu - to to znaczy link.... : ( więcej niebieskich fotonów => wzrasta % zawartosc wszystkich cannabinoidów od THC do CBD zreszta zawartosć obydwu jest powiązana... dla danego chemotypu - najbardziej widac jak sie porówna np: HPS bardzo ubogi w nie => z czyms co ma ponad 20% w emisji ). HPS kwiatów może być nieco więcej : łodyg wiecej : Róznice nie sa jakies gigantyczne przy zblizonych strumieniach ( dla mnie - można dowolnie interpretowac - MOC sporo sie zmienia )

Tytuł arta - nowy w miare => Cannabis Yield Increased Proportionally With Light Intensity, but Additional Ultraviolet Radiation Did Not Affect Yield or Cannabinoid Content :

W środku opis róznic - które zostały ocenione na niewarte uwagi : i stosowania suplementu ( UVA np: daje w ogóle G )


O ile lepszy byłby np: led "biały" od dwukolorewego przy sredniej strumienia nie 450 : a około 800 ? Nie wiem : ;P Są dane wskazujące, że będzie miał przewagę ( pisano gdzies o około 20% na zieleń - jako wartości jaka jest ok - nie wiem na jakiej podstawie - czy jak moja - konfabulacje porównawsze - czy z efektów osiaganych ).

Tego arta z porównaniem HPS i dwu led - nie ma co wogóle do takiej sytuacji odnościc - raczej - pokazuje on, że przy podobnym strumieniu i odmiennych rozkładach spektralnych plony są podobne : dla badanego klona : - wpływ jest bardziej na pokrój i cos innego - THC :
Inne odmiany czy klony : mogą kapke inaczej reagowac np: na R:FR źródła :

PS: O czym miał być ten watek ? XD
 
Ostatnia edycja:



Z kodem HASZYSZ dostajesz 20% zniżki w sklepie Growbox.pl na wszystko!

nasiona marihuany
Góra Dół